Pesti Zsibongó

2024. április 19. péntek
Szövegméret
  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
Címlap arrow KÖZ-tér arrow Környezet arrow Bomba a fejbe
Bomba a fejbe
Írta: Bogdán Éva   
A Greenpeace fotói egyedülálló módon dokumentálják a földi környezet rohamos pusztulását
A Greenpeace fotói egyedülálló módon dokumentálják a földi környezet rohamos pusztulását

Már nem nézik tökhülyének azt, aki szóba hozza a globális felmelegedést, az üvegházhatást, vagy netán a fenyegető klímakatasztrófát? Hát sok jégnek el kellett olvadni a sarkvidéken ahhoz, hogy ez így legyen. Sőt a megátalkodott környezetvédők hangoskodása nélkül alighanem ma is valahol a holtpont közelében tartana a tudósok közötti szakmai vita. A leghangosabban a Greenpeace küzd már több mint harminc éve látványos akcióival a bolygónk megmentéséért. Mindenre elszánt tagjai úgy gondolják, hogy az akciófilmeken edzett tévénézők és újságolvasók figyelmét egyre meghökkentőbb, olykor drasztikus módokon lehet csak felkelteni. De hasonlóan gondolkodnak a reklámügynökségek és a hollywoodi filmstúdiók is. Kérdés, hogy ki tanul kitől.

Nagyon sokan vannak, akik felismerték, hogy az ipari lobbik sumákolása ellen a nyilvánosság lehetne a legerősebb fegyver a környezetvédelemben. De csak a Greenpeace volt képes a nyilvánosság gyújtóbombáját is megfaragni. A csodafegyverük a gondolatbomba volt, amelynek a birtokában ez az eredendően pacifista csoport szinte katonai precizitással építette fel a kampányait. (Nem véletlen, hogy valami hasonló fegyver jelenik meg a Csillagok háborújának előtörténetében is. Elvégre a hetvenes években járunk...)

A Greenpeace már a legelső megnyilvánulásaival is médiatörténelmet írt. Például 1975 nyarán, amikor két hippi egy motoros gumicsónakkal merészkedett be a Csendes-óceánon a szovjet bálnavadászhajók és a nehézfegyverekkel leöldösött bálnák közé. A gyalázatos tengeri mészárlásról készült képeik ugyanolyan „gondolatbombákká” váltak, mint korábban Seymour Hersh vietnami fotói a My Lai-i vérengzésről.

Bob Hunter, a hippi 1975-ben - visszatérőben a bálnavadászat elleni kampányról
Bob Hunter, a hippi 1975-ben - visszatérőben a bálnavadászat elleni kampányról

„Közvetlenül a bálnák és a szigonyosok közé mentünk. A szigonyágyúk akkorákat robbantak, hogy be kellett fogni a fülünket. Maga volt a földi pokol. De amikor belenéztem a fényképezőgépem lencséjébe, pontosan azt a képet láttam magam előtt, amit kerestünk: egy bálna hátát, benne a halálos szigonnyal” – meséli a kockázatos akció egyik résztvevője. Rex Weyler ma hatvan éves, és továbbra is a kanadai Vancouverben él. Ott, ahol több mint három évtizeddel ezelőtt más hippikkel, újságírókkal, tudósokkal és békeharcosokkal együtt létrehozta azt a szervezetet, amely hamarosan a világ legismertebb ökomárkájává vált.

A tengeri küldetés sikerrel végződött. A Greenpeace megszerezte a bizonyító erejű, érzelmileg felkavaró fotókat, amelyek azután parányi bombákként robbanhattak az újságolvasók és a tévénézők fejében. Mindbomb – gondolatbomba. A kifejezés Bob Huntertől, a csónakban életét kockáztató másik hippitől ered. Hunter (1941-2005) volt a korai Greenpeace-mozgalom fő stratégája, aki a szintén kanadai Marshall McLuhan médiaelméleti tanulmányai által felvértezve mindig azt hirdette, hogy a társadalmi mozgalmakban fel kell használni a modern reklám eszközeit és taktikáit. Ha a nagy cégek arra alapozzák a reklámkampányaikat, hogy a termékeikkel behatoljanak az emberek tudatába, akkor miért ne tehetnék meg ugyanezt a környezetvédők is?

 

Bonyolult összefüggések közérthetően

Persze sok bírálatot kaptak a legkülönfélébb oldalakról. Egyesek manipulációval vádolták őket. De Bob nem győzte hangoztatni, hogy másként nem lehet a nagy nyilvánosságot ökológiai tapasztalatokhoz juttatni.

Weyler, aki a Greenpeace első kommunikációs igazgatója volt, és később újságíróként lett sikeres (1982-ben Pulitzer-díjra is jelölték), röviden megadja a választ: „Számos kutatónak számtalan bizonyítéka és érve volt az atomrobbantások vagy az ipari méretű bálnavadászat ellen, de senki sem hallgatott rájuk. Egyszerűen azért, mert túl bonyolultan beszéltek. Ezen kellett változtatni.”

A minden hájjal megkent médiaprofi pontosan tudta, hogy az emberek ösztönszerűen reagálnak a reklámokra és a kampányokra is, tehát az ösztöneiket kell megragadni. Ha a Toyota vagy a Coccolino egyetlen képpel vagy egyetlen mondattal egy egész életérzést képes a fejekbe nyomtatni, akkor vajon milyen ösztönzések váltják ki az emberekből a Földért és az élővilágért való aggodalom érzését?

Így jöttek képbe a bonyolult összefüggéseket leegyszerűsítő felvételek, amelyek aztán a tömegmédia útján az emberek fejében „robbantak”, vagyis fejtették ki érzelmi hatásukat. A mellbevágó képeket egy-egy nemzetközi kampányba ágyazták, megfejelve úgyszintén hatásos szlogenekkel (például azzal az indián-bölcsességel, hogy „Végül rájössz, hogy a pénzt nem lehet megenni”). Sőt a hatást később reklámtermékekkel (poszterekkel, matricákkal, pólókkal stb.) fokozták.

A szervezet sikerei mégis főleg azokon a fotókon alapulnak, amelyekkel a Greenpeace aktivistái egyedülálló módon dokumentálták a környezet rohamos pusztulását. Például 2005 júliusában, amikor az Arctic Sunrise nevű hajójukon dolgozó kutatóik felfedezték, hogy a grönlandi Kangerdlugssuaq-gleccser megháromszorozta a sebességét, és immár évente 14 kilométerrel halad a tenger felé. A kilométer vastagságú jégfolyó az utóbbi években 70 méterrel vékonyodott, ráadásul az olvadó jég repedésein a víz a gleccser alá szivárog, amitől megszűnik a tapadása, és még gyorsabban mozog. A 7,5 km széles jégkolosszus azután a tengerbe olvadva emeli tovább a vízszintet. Sőt rajta kívül a 7 km széles Helheim-gleccserről is megállapították, hogy négy év alatt a duplájára növelte az iramot, és 11 kilométeres sebességgel nyomul a tengerbe.

Ezekkel a szomorú szenzációkkal a Greenpeace arra figyelmeztetett, hogy a globális felmelegedés sokkal nagyobb és gyorsabb, mint korábban gondolták.

 

Háborúkban élünk

A kritikusaik többsége a Greenpeace túlzott harciasságát ítéli el. Az aktivisták rendszerint tiltott objektumokba hatolnak be a leleplezés vagy a figyelemfelkeltés céljával. Máskor sínekhez, fákhoz láncolják magukat, megbénítják a forgalmat stb. De hát miért lett a Greenpeace ilyen harcias? „Talán a korszellem is szerepet játszott, főleg a vietnami háború tapasztalata” – mondja Weyler. De ez csak féligazság.

A Dávidok harca Góliáttal: A Greenpeace helikopterrel és két kishajóval támadja az engedély nélkül halászgató japán bálnavadászati erődöt a déli Csendes-óceánon
A Dávidok harca Góliáttal: A Greenpeace helikopterrel és két kishajóval támadja az engedély nélkül halászgató japán bálnavadászati erődöt a déli Csendes-óceánon

Valójában ők is, akárcsak a nagy reklámügynökségek, a hadviselés klasszikusait tanulmányozták, gondolkodásuk sarokkövei a stratégia, a tervezés és a fegyelem voltak. Ez minden kampányban így van, ahol számos szereplőt kell összehangolni, és a különböző tömegkommunikációs csatornákat kellően időzítve kell a tematikailag megfelelően színezett híranyagokkal ellátni. Ideális esetben a kampány olyan, mint egy óramű, amelynek egyes elemei fogaskerék módjára kapcsolódnak össze és kölcsönösen erősítik fel egymást.

Manapság már neves gazdasági főiskolákon oktatják a stratégiai gondolkodás jelentőségét. És nem is titkolják a hadászati gyökereket. Clausewitz elméletei ma a Harvard Business School tananyagai. A washingtoni Georgetown Egyetemen „információs háború” nevű szakot hoztak létre, Párizsban pedig egyenesen a Gazdasági Háború Iskoláját (Ecole de Guerre Economique). Miről beszélünk akkor? Hogy a Greenpeace harcias?


Az úgynevezett „hidegháború” a két világrendszer között 1991-re kifújt. De a háború az agyakért ma is folyik. „Ez a képek háborúja. Az győz, akinek jobbak a szlogenjei és a képei” – mondta Bob Hunter már harminc évvel ezelőtt. És ha lehet, ez ma még inkább igaz.


Kapcsolódó cikkek
Olvasta: 6865
Hozzászólások (5)Add Comment
O.K.
Írta: Mmmm, 2008.12.06. 21:41
Ugyanilyet irhatnatok az Amnesty Internationalrol is.
Nem mindegy!
Írta: Zalán, 2009.01.10. 15:51
A hippik a hetvenes években még reménykedtek valamiben , aztán biztos csalódtak. De mi már nem is reménykedünk. Szerintem kezd világvége hangulat lenni,amikor a tudósok figyelmeztetését is félre értik és levonják a következtetést , hogy minden mindegy mert a Föld már úgysem ússza meg. Tisztára önmagát beteljesitő prófécia.
A pénz nem ehető
Írta: spongabob, 2009.03.16. 16:46
Amint az utolsó fát kivágtuk, az utolsó halat kifogtuk és az utolsó halat is megmérgeztük, rájövünk majd, hogy a pénz nem ehető. Nem én találtam ki. Ez a Greenpeace jelmondata. Mndenkinek a fejébe kéne vésni. Mert mire rájönnek az emberek, már késő lesz.
Pontosítás
Írta: Zalán, 2009.03.29. 18:55
spongabob,kicsit tévedtél csak. A mondás úgy van ,hogy
AMINT AZ UTOLSÓ FÁT KIVÁBTUK, AZ UTOLSÓ HALAT KIFOGTUK ÉS AZ UTOLSÓ FOLYÓT IS MEGMÉRGEZTÜK, RÁJÖVÜNK MAJD, HOGY A PÉNZ NEM EHETŐ.
egyébként minden stimmel.
Új közmondás
Írta: irokéz, 2009.05.29. 19:38
Ez jó! sok jégnek el kellett olvadni a Sarkvidéken ahhoz, hogy...
És mennyinek kell még elolvadni, hogy észbe kapjanak az olajfalók?!!!

Szólj hozzá Te is!
kisebb | nagyobb szövegmező

busy
 
< Előző cikk   Következő cikk >
Ajánló

Találkozás a Népliget örökös főkertészével

Filmséta Pesti Laci bácsival a Népligetben
E hangulatos rövidfilmen Pesti Lászlóval, a Népliget legendássá vált nyugdíjas kertészével járjuk be a legnagyobb pesti parkot. A háttérben zajló 2010-es SzeptEmber Fesztre is bekukkantunk - épp csak az íze kedvéért. No meg azért is, hogy elültessünk néhány fát a Ligetben. Száz százalék Pesti Laci bácsi 20 percben... Mozicikkünkben minderről >> bővebben...

Cikkajánló

 

REPUBLIC: Pozitív élmények sorozatban

Koncert-benyomások egy 15 perces filmetűddel...

 

A bor csodája

Zelnik József A NAGY SZERTARTÁS című megkerülhetetlen kötete, mely egy mély titkot is feltár...

 

Kepes András iskolái

Egy vérbeli újságíró szellemes önvallomása. Lehet tanulni tőle...

 

Libasültek

Márton-napra és azután...

 

Sütőtökszezon

A sütőtök a legolcsóbb téli vitaminforrásunk, de ha mindig sült tök formájában fogyasztjuk, hamar rá lehet unni...

 

Tök jó!

Sima vagy rücskös, kolbász vagy bunkó, repülő csészealj? Mindegyik tök, és mégis tök más...

 

Itt a világvége...

A világvége illemtana. Kell ez nekünk? A Meszlényi könyv kritikája...

 

Kelta zene, ír sztepp

Mi ez a tánc, fiatalok? Az 1994-es Eurovíziós fesztivál legnagyobb szenzációja...

 

Kisfarsangolunk

A hagyományos ünneprend szerint három farsangos időszakunk van: a kicsi, a nagy meg a zöld...

 

Ne köpd ki a szőlőmagot

A szőlőszem csodáit nagyrészt még ma is titok fedi...

Legfrissebb hozzászólások >>

Télvégi saláták
Imádom az almás feketeretek-salátát. Hetente megcsinálom, és a férjemmel együtt élvezzük, ...
Aranykönyves Júlia
Most tudtam meg, hogy Júlia meghalt 76 évesen. Nagyon szerettem a könyveit és az elképzeléseit...
A nagypénteki hal
Szerintem is butaság ez a nagypénteki ünnep. Akiknek ez fontos, azok megünneplik. Akiknek meg ne...
Illemhely-TUDOMÁNY
Ma már nemcsak Santa Monicában, hanem a tőlünk nyugatra lévő városok egy részében is elindu...
Az Állami lakótelep
Jó estét mindenkinek, remélem még működik ez az oldal, és olvassák is. Önökhöz képest e...
Búcsú Laci bácsitól
Most olvastam a réges-régen leírt sorokat Pesti László temetéséről. Annyira szép volt és m...
Szolnokon is "Kész a leltár"
Makón éltem át és örömmel a másfél órát vele a Hagymaházban.
Az Állami lakótelep
Még annyit szeretnék mondani, hogy néhai "LACI" bácsit természetesen jól ismertem, hiszen éde...
Támogatom a Pezsit >>
PayPal számlán keresztül
PayPal - a biztonságos és egyszerű módja az online fizetésnek!
Amennyiben cikkeink, vagy akár csak egyetlen anyagunk is tetszett, az hasznosnak bizonyult, örömöd lelted benne, vagy egyszerűen csak értékazonosságot érzel lapunk szellemiségével, és valamilyen szimbolikus, de anyagai értelemben vett módon szeretnéd támogatni a kiadvány megmaradását, az ilyen fajta közlésformák kiteljesedését, akkor megteheted ezt egyszerűen és biztonságosan, a PayPal globális internetes banknál létesített "Pesti Zsibongó támogatói számla" javára, a PayPal biztonságos fizetőkapuja segítségével, tranzakciós költségektől mentesen.
Bankkártyával is!
Ha nem rendelkezel PayPal számlával és nem is szeretnél nyitni, de támogatnád a Pezsit, akkor ugyancsak a PayPal biztonságos felületén >> PPal számla nélkül is utalhatsz bankkártyával.

Mozilla Firefox

Ajánlott böngészőnk
Kattints a képre!

Ajánlott böngészőnk - kattints a képre és töltsd le...

A leggyorsabb és
legbiztonságosabb böngésző.
Magyarul beszél és ingyenes.
Ráadásul mindent látni fogsz...

Töltsd le és installáld
pillanatok alatt!

Pezsi blogger kamera >>

Kattints a képekre!

Pezsi Tipp!
Egy már nyitott kártya mellett, a balra és jobbra mutató billentyű-nyilakkal közvetlenül is lépegethetsz a filmek között, illetve egyszerre több filmkártyát is kinyithatsz, azokat tologatva elrendezheted. A lejátszás kezeléséhez vidd az egeret a film fölé...

Exkluzív

Billy Cobham >>
Kattints a képekre!
Nagyításhoz kattints a képre! Nagyításhoz kattints a képre!

Pesti kertek

Találkozás Pesti Lászlóval, a Népliget örökös főkertészével...

Pesti László írásai

Az első sorozat >>
Kattints a képekre!

Aki hallja adja át!
Pesti László, a Népliget örökös főkertésze és - ebben az első sorozatban állandó szerzőtársaként - Tarjányi Ferenc eredeti írásainak első sorozatát nyújtjuk át olvasóinknak. Az írások a "Pesti kertek" rovat szerves részei, melyeket Laci bácsi kérésének eleget téve teszünk közkinccsé. A cikkek és a kapcsolódó, Laci bácsi által rajzolt helyszínrajzok a fenti képek bármelyikére kattintva elérhetők. Az egérrel a képek fölé navigálva a cikkek, térképek címe is megjelenik ("alt tag"). A fenti állományt folyamatosan bővítve tesszük közzé, de az első sorozat teljes anyaga, összesen 13 írás, >> Varga E. Árpád-nak köszönhetően már elérhető a KIA Ökológiai Könyvtár >> honlapján...

Képforgó

kapolna_ht.jpg