Pesti Zsibongó

2024. április 19. péntek
Szövegméret
  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
Címlap arrow SZÍN-tér arrow Kultur-dzsem arrow A megtévesztés lélektana
A megtévesztés lélektana
Írta: Libisch Károly   

– avagy eretnek gondolatok egy zenei könyv kapcsán

Az alábbi könyvkritika vállaltan szubjektív. Nem úgy, mint a könyv, amelyről szól, és amelyet feltehetőleg a magyar könnyűzene meghatározó lemezeinek átfogó gyűjteményeként adott ki a Gabo Kiadó az alábbi címmel: 303 magyar hanglemez, amit hallanod kell, mielőtt meghalsz. Szerkesztőségünk nem tartja eretnek gondolatnak, hogy a kritikus vitába száll az efféle válogatással, még ha egy valóban igényes kisenciklopédiából nem pont ugyanazokat a lemezeket hiányolnánk, mint a cikkíró. Mindenesetre ne tessenek nyugodtan meghalni a 303 lemez meghallgatása után sem...
Dömötör Endre: 303 magyar hanglemez, amit hallanod kell, mielőtt meghalsz
303 fontos lemez. Kérdés: kinek és miért?

E cikkben tulajdonképpen egy könyvismertetőt/kritikát próbáltam írni, némi maximalizmussal és szkepticizmussal nyakonöntve. Hogy a könyv jó-e, arra én igazán nem tudok – de inkább nem akarok – válaszolni. Maximum azt az ígérvényt kérem számon, ami az előszóban és a könyvfülön található, illetve amit harmincéves szakmai tapasztalatom alapján elvárhatnék. Azt viszont előzetesen leszögezhetem, hogy a kiadvány tisztes munka, sok ténnyel, szép tipográfiával, mind képeiben, mind az egyes – 15 szerző által írt – szócikkeiben. Mindenképp szórakoztató, tartalmas olvasmány. Csakhogy…

Azoknak a kiadványoknak, amelyeknek a sorába beilleszthető a 303 magyar hanglemez, amit hallanod kell, mielőtt meghalsz című, magyar szerzői kollektíva által írt könyv, az az egyik üzletpolitikai és pszichológiai alapvetése, hogy a halálra hivatkozva próbálják belédsulykolni azt, miszerint valami fontos dologról maradnál le, ha nem olvasnád/vennéd meg ezt a kiadványt és nem ismernéd a benne foglalt – jelen esetben – hanglemezeket. (Mint például az 1001 film…, 1001 hanglemez… stb. nálunk is megjelent könyvek.) Az ötlet persze jó, és az íróknak/szerkesztőknek még igazuk is lehetne, ha az alkalmazott mérce – a válogatás mércéje – valamelyest objektív lenne. De – az angolból fordított kiadványok esetében is egyértelműen látható – sohasem az. Mert az esetlegességeket ez a – külföldi példákon alapuló, de – teljesen magyar kiadvány sem nélkülözi.

Rossz szokásom, hogy könyvvásárláskor megtekintem a borítószövegeket és elolvasom az előszót. E könyvnél is így tettem. Először a hátsó oldalt, amely szerint ez „az elmúlt négy évtized legjobb magyar könnyűzenei lemezeinek kritikai gyűjteménye…”, majd alább: „érték és jelentőség szempontjából is elhelyezik az egyes lemezeket a magyar popzene történetében”. Bocsánat, ezt nem értem! Egy mondattal előbb még a legjobb felvételekről szólt a fáma – ami az én olvasatomban értéket is jelent! –, most meg már érték és jelentőség szerint szelektálnak! Azaz lefordítva: egy lemez akkor is bekerülhet az ismertetésre kerülők közé, ha egyébként gyengus (tehát: nem a legjobb!), de – esetleg – más szempont is érvényesülhet (akár zenetörténeti fontosság, vagy – urambocsá: üzletpolitika?).

A könyvfül ígérete: „303 kiemelkedő lemez kerül bemutatásra e kötet lapjain (…) a magyar poptörténet iránt kicsit is érdeklődő olvasóknak”. Nem merő szofisztika: itt kiemelkedő lemezekről van szó, ami lehet akár a legjobb szinonimája is?! Aztán egy ellentmondás: mert a szövegben kitérnek a műfaji sokszínűségre is, ahol már a jazz szó is felbukkan. Már bocsánat, de a dzsez (jazz) mióta tartozik a popzene nagy családjába? És a konklúzió: „…nélkülözhetetlen a zeneszerető olvasók számára, ott a helye a lemezgyűjtemények mellett!” Tettenérhető tehát az üzletpolitika is, érzelmi ráhatásokkal, észérvek helyett.


De lapozzunk bele! A puding próbája az evés, a könyvé az olvasás. Az előszóban már olvashatunk arról, hogy – a fülön emlegetett popzene mellett – miért szerepel a könyvben paródia-, dzsez-, humor-, gyermek- és színészlemez stb., de például az, hogy kortársi műzene is előfordul (Amadinda, 180-as csoport, Szemző Tibor), arról egy szó sem esik! Azt is megindokolja a szerkesztő, Dömötör Endre, hogy kislemezek, kazetták miért kerültek ismertetésre – számomra ugyan érvei nem meggyőzőek! -, de azt már végképp nem értem, hogy ha „képbe kerültek”, akkor miért nem a hozzávetőlegesen teljes választékból csemegéztek a szerzők? Az pedig, hogy egy kiadvány már elérhető-e sugárlemezen (CD), ugyan nagyon hasznos – piaci – információ, de számomra (és a kiadvány célkitűzése alapján) érdektelen. Dömötör Endre végül maga ismeri be, hogy a könyv nem objektív, és nem fért bele minden – és itt teljesen igaza van –, de ehhez már a könyvbe bele kellett olvasni.

Nézzük tovább! A könyv ismerteti az egyes kiadványok (nem csak lemezek) kiadóját, producerét, a borítót tervező grafikus nevét, a teljes játékidőt, ad egy kritikai ismertetőt, a borítófotót, és végül egy számlistát (szerzőkkel, időtartammal), a megjelenés évét, de csak periférikusan foglalkozik a kiadvány formátumával (kislemez, nagylemez, sugárlemez – itt lehet mini, normál és vizuális anyagokkal is kiegészített, stb. –, kazetta, de a 25 cm-es lemezformátumról nagyvonalúan elfeledkezik) és alapvető diszkográfiai adataival.

Nem tisztázott az sem, hogy – a könyv szempontjából – ki a magyar. Ez azért érdekes, mert ha Zoller Attila munkássága belefér (aki ugye egyetlen lemezt sem adott ki itthon), akkor pl. az erdélyi magyarok is beleférhetnének. Vagy Szabó Gábor több lemeze, Elsie Gallay stb. És ha az erdélyi születésű és ott lemezt is kiadó művész időközben áttelepült, akkor ő igen – vagy nem?

Nem magyarázza meg a szerkesztő, hogy dzsezlemezek miért szerepelnek a kiadványban, de ha már itt vannak, akkor miért nem a súlyuknak, jelentőségüknek megfelelően. Ugyan a népzene sem tartozik a popzenébe, de a kisegyüttesek etno-folk produkciói (világzene lózunggal) elfogadható. Azt viszont nem értem, hogy vannak olyan kiadványok, amelyek minden megindoklás nélkül csökkentett helyen és formátumban szerepelnek (itt már elmarad a számlista, a grafikus neve, az előadók fotója, a jelentősebb számok megjelölése stb.) Vajon miért?

A szerkesztő helyében én kihagytam volna a humor- és paródialemezeket, mivel jó részük nem is zene, de akkor meg miért „…nélkülözhetetlen a zeneszerető olvasók számára”? Meg a dzsezt, a népzenét és a kortársi műzenét is. Szigorúan a populáris zenékre (tánczene, pop, bít, rak, rep, városi etno-folk, némi fúziós stb.) koncentráltam volna. Továbbá nekem a lemez fogalmába a kazetta sem fér bele.

Ha pedig a teljesség igényével nézzük a felvétel típusait, akkor mindenképp külön tárgyaltam volna az albumokat (formátumtól függetlenül; és itt indokolt lehetett volna a kazetta szerepeltetése). Vagy típusonként tárgyalva – és csak a „jóság” kritériumát helyezve előtérbe – a kislemez, középlemez, nagylemez (albumok és maxik), sugárlemez (albumok és minik), kazetta stb. formátumokat.

Sok kiadvány érdemtelenül került a könyvbe! Nem méltó egy ilyen „népszerűségre törekvő” kiadványhoz a gyenge produkció ismertetése, akár volt zenetörténeti, zeneszociológiai jelentősége, akár nem. Azokat a megfelelő történeti kiadványok ismertessék! Hogy melyek voltak ezek? Most neveket nem említenék (legalább 50 olyan van, melyet kihagynék), inkább felsorolok néhány olyat, ami viszont nagyon hiányzik:
A zseniális Úzgin Űver egyetlen kiadványával sem szerepel (7 CD-jük van). Vagy hol vannak Tabányi Mihály kis-, közép- és nagylemezei? Miért maradt ki az Egy szerelem három éjszakája című lemez? De menjünk sorban (és most a kislemezekkel nem kívánok foglalkozni).

Nagylemezek közül hiányolom az alábbiakat, mert ezek bármelyikénél minimum 10 rosszabbat ki tudnék az értékeléskor venni:
Flagrum: Per ipsum; Zalatnay Sarolta: Álmodj velem; Hungária 2; LGT 1; LGT: Ringasd el magad; Omega 5; Tolcsvayék és a Trió; Koncz Zsuzsa: Kis virág; Generál: The heart of rock; Omega: Nem tudom a neved; Syrius: Széttört álmok; Sebő: Énekelt versek; Kaláka: A fekete ember; Éjszaka a stúdióban; Piramis Erotika; Omega: Időrabló; Pantha Rei 1; East: Játékok; V’Moto-Rock: Gyertyák; KFT: Macska az úton; Szörényi Levente: Hazatérés; East: Hűség; Koncz Zsuzsa: Menetrend; Kormorán: Folk & roll; P.Mobil: Honfoglalás; Non-Stop és Victor Máté; Muzsikás: Nem úgy van most, mint volt régen; Szélkiáltó: Keserédes; Vízöntő: Szerelmeslemez; HBB: Üvöltés; Makám & Kolinda:Szélcsend után; Illés: Boldog város; Mini: Dzsungel; Color 1; Makám: Közelítések; Makám & Kolinda: Úton; Kolinda 1; Török Ádám és barátai: Alligátor; Kolinda: 1514; Budapesti rakenroll; Meteo; Crack Orchestra; R-go proletars: Egy proletár Párizsban; Katona Klári: Mozi; Kentaur: Új világ; Solaris: 1990; Wahorn András: Tengerhajózás; Bisztro Blues band: Tudod, csak azért; Smúz – Szerelmes melódiák; VHK: A semmi kapuin dörömbölve; AMD: A háború borzalmai, sőt még rosszabb!; PG csoport: Moulin Rouge; Dühös Múzsa; East: Az áldozat; Rockszínház: Farkasok; HBB: Kocsmaopera; Posthumus: Földközi tengely; Kinopuskin: Matiné; Dolák-Saly Róbert: Láthatatlan ég; No.1; Lilla-Czigi; Kántor István (Mounti Cantsin): Ahora neoizmus; Mini: Fruit pebbles; Szabó Gábor: In Budapest; Kex: Let’s cake; vagy a Kormorán: Live in Holland.

Középlemezek közül a Patyolat akció filmzene fontos még a Tabányi-lemezek mellett.

Kazetták! Talán az lehetett volna a könyv leghasznosabb pontja, hogy a csak kazettán megjelent anyagokat is értékeli. Nem ez történt: a teljesen esetleges és nagyon szubjektív válogatásnak áldozatul esett például az egyik legizgalmasabb magyar zenei kiadvány is (Orchestra Luna: Szukadal). De kimaradt még: Gépfolklór: Barbaro; Téglagyári megálló: Méregzöld; Anima: 001/1994; Westminster Apu: Altató; Company: 1990; Persona Non Grata (1995); Zöldövezet: I.; Louis Tundravoice: I.; Bp.Service: I.; MagUra: Rajta! A jelen!; Másfél: Kínai nátha. Meg amikről nem tudok…

És – természetesen – a sugárlemezek, melyeknél már meg sem próbáltam az áttekinthetetlenül bőséges megjelenésekből objektíven válogatni. Inkább csak ízelítőül, mivel ezeket inkább már külön kiadványba szerkesztendőnek tartom: Úzgin Űver: ’99; Úzgin Űver: Báb-színház-zene; CMC: Halálmorze; After Crying: Megalázottak és megnyomorítottak; After Crying: Föld és ég; Beatrice: Betiltott dalok; Kampec Dolores: Tű fokán; Talizmán: In concert; A.T.: Alia Terra; Wahorn András: Komolyzene; Jackie Orszáczky: 100%; Trottel: Az ellopott kert; Ivánka Csaba és a Topo Neurock Trupp: Az ördög nem alszik; PMD Blues Band: Live in Hungary; Archív Jelen: Gazdagok és szépek; Carmen: 2000-be érve; Unfit Association: Pulse; HBB: Kopaszkutya; Katakali: Reflections; Éhező Apácák: Légy jó mindhalálig; Látványos emberek: Az orr; Trottel Monodream: Fluid; Persona Non Grata: A gondolkodás rendszere; Folkestra: Mamikám; G-L-B: Csend és árnyék; Baby Bone: Kell a rossz; Makám: Skan-zen; Kispál és a Borz: Föld, kaland ilyesmi; Plastic Ohara: Big drastique; Varga János Projekt: The wings of revelation I.; Egy Kiss Erzsi Zene: Deladela; Trio Calamona: reTrouvère; A.T.: Archívum; Török & a Mini: A szél nomádja; Másfél: Moni; Cseh Tamás: A telihold dalai; Kentaur: Városi bélyeg, HBB: Adjatok a kutyának húst. És így tovább...

Persze gondos mérlegelést kívánna az, hogy a 303 helyből mennyi lehet a kihagyandó, és eszerint lehetne a kiegészítéseket megejteni. Az viszont kérdés, hogy érdemes-e! Mert ez a könyv ugyan nem azt adja, amire tervezték (a címében foglaltakkal és a hátlapon, a könyvfülön tett ígértekkel ellentétben), viszont komoly és viszonylag alapos tudást ad az olvasójának. Mindezt könnyed, könnyen áttekinthető, olvasmányos formában, sok képpel és háttér-információval. És ez se semmi!

Hogy mégis miért dohogok? Talán egy klasszikus idézettel válaszolok: „érted haragszom, nem ellened”.


1001 Albums You Must Hear Before You Die
A mintaadó amerikai kézikönyv 2006-ból 1001 albumot sorol fel az ötvenes évektől évtizedes bontásban
Könyvek a Pezsin

Libisch Károly további írásai a Pezsin


A szerző mérnök, jazzkutató, jazztörténész, zenekritikus és zeneesztéta, többek között a Szabó Gábor-életrajz írója, a Magyar Jazzkutatási Társaság tagja.

Olvasta: 12048
Hozzászólások (2)Add Comment
Félek ettől a könyvtől
Írta: audioPhill, 2010.10.03. 22:50
Ezt a 303 lemezt ha meghallgatom akkor biztos bele is halok. Amolyan PC (szakmapolitikailag korrekt) kis összeállítás, jó nagyképű (bár nem eredeti címmel). Minősítse csak a magyar szakmát és nem utolsó sorban a kötet szerkesztőjét. Amúgy az eredeti 1001-es USA verzió (vagy angol?) sem izmosabb zenei hozzáértést tekinte. Minden benne van amiről még csak beszélni sem volna érdemes (de az ipar, meg a templom szereti), viszont ha valaki ismeri mondjuk a YES-t akkor nézze már meg mit tettek be tőlük, azokat a lemezeket ameddig a szerkesztő műveltsége elterjedt. Ha a zenetörténet No.1-es albumának (Yes: Relayer) nem jutott hely az első 1001-ben akkor kérem majd hantolják el a kötetet annak szerkesztőjével. Az ilyen könyvek karácsonyi ajándéknak nagyon jók, félművelt embereknek... Úgyhogy ilyen cikekket is kár közölni mert minden kritikus csak magömli a saját vesszőparipáit, azaz mindenki elbeszél a másik mellett. De hát nem ez volt a cél, urak? Az értékek teljes relativizálása, vagyis hogy nincs vonatkoztatási pont, csak önjelölt pápák (akik persze nem mások mint szabadjára engedett kiskereskedők,alias szatócsok, persze a jóétvágyú, süketebb fajtából).
...
Írta: ben, 2010.10.28. 18:28
ajvé ennél feleslegesebb könyvek is vannak ,bár nem sok.

Szólj hozzá Te is!
kisebb | nagyobb szövegmező

busy
 
< Előző cikk   Következő cikk >
Ajánló

Boros Csaba: Sose ébressz fel

Republic, Győr - 2009
>> Véresen komolyan gondolták – Boros Csaba interjú

Élt 27 évet

Amy Winehouse

Kattints sorban a képekre!

Pezsi Tipp!
A kis képekből megnyíló cikk-kártyákon, hogy követhesd e rövid kis 27 esztendőt, klikkelj az elsőre, majd a számítógép billentyűjének nyílgombjával lépegess előre (a nyílgombbal visszafelé is haladhatsz). Egyszerre több kép is kinyitható, ekkor külön-külön klikkelendők és azok az egérrel vonszolva tetszőleges pozícióban elrendezhetők (kártyázás). Bezáráshoz kattints a képre, vagy csak simán 'Esc'...

Cikkajánló

 

REPUBLIC: Pozitív élmények sorozatban

Koncert-benyomások egy 15 perces filmetűddel...

 

A bor csodája

Zelnik József A NAGY SZERTARTÁS című megkerülhetetlen kötete, mely egy mély titkot is feltár...

 

Kepes András iskolái

Egy vérbeli újságíró szellemes önvallomása. Lehet tanulni tőle...

 

Libasültek

Márton-napra és azután...

 

Sütőtökszezon

A sütőtök a legolcsóbb téli vitaminforrásunk, de ha mindig sült tök formájában fogyasztjuk, hamar rá lehet unni...

 

Tök jó!

Sima vagy rücskös, kolbász vagy bunkó, repülő csészealj? Mindegyik tök, és mégis tök más...

 

Itt a világvége...

A világvége illemtana. Kell ez nekünk? A Meszlényi könyv kritikája...

 

Kelta zene, ír sztepp

Mi ez a tánc, fiatalok? Az 1994-es Eurovíziós fesztivál legnagyobb szenzációja...

 

Kisfarsangolunk

A hagyományos ünneprend szerint három farsangos időszakunk van: a kicsi, a nagy meg a zöld...

 

Ne köpd ki a szőlőmagot

A szőlőszem csodáit nagyrészt még ma is titok fedi...

Legfrissebb hozzászólások >>

Télvégi saláták
Imádom az almás feketeretek-salátát. Hetente megcsinálom, és a férjemmel együtt élvezzük, ...
Aranykönyves Júlia
Most tudtam meg, hogy Júlia meghalt 76 évesen. Nagyon szerettem a könyveit és az elképzeléseit...
A nagypénteki hal
Szerintem is butaság ez a nagypénteki ünnep. Akiknek ez fontos, azok megünneplik. Akiknek meg ne...
Illemhely-TUDOMÁNY
Ma már nemcsak Santa Monicában, hanem a tőlünk nyugatra lévő városok egy részében is elindu...
Az Állami lakótelep
Jó estét mindenkinek, remélem még működik ez az oldal, és olvassák is. Önökhöz képest e...
Búcsú Laci bácsitól
Most olvastam a réges-régen leírt sorokat Pesti László temetéséről. Annyira szép volt és m...
Szolnokon is "Kész a leltár"
Makón éltem át és örömmel a másfél órát vele a Hagymaházban.
Az Állami lakótelep
Még annyit szeretnék mondani, hogy néhai "LACI" bácsit természetesen jól ismertem, hiszen éde...

Mozilla Firefox

Ajánlott böngészőnk
Kattints a képre!

Ajánlott böngészőnk - kattints a képre és töltsd le...

A leggyorsabb és
legbiztonságosabb böngésző.
Magyarul beszél és ingyenes.
Ráadásul mindent látni fogsz...

Töltsd le és installáld
pillanatok alatt!