Pesti Zsibongó

2024. április 18. csütörtök
Szövegméret
  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
Címlap arrow ÉLET-tér arrow Gepárdbébik: Dr. Ranschburg a tehetségről
Gepárdbébik: Dr. Ranschburg a tehetségről
Írta: Vörös Éva   
Dr. Ranschburg Jenő egyetemi tanár, családpszichológus
Dr. Ranschburg Jenő, a tudományos ismeretterjesztő pszichológus

Kevés ember van ma Magyarországon, aki annyi családdal és annyi gyerekkel találkozott volna szakmai értelemben, mint dr. Ranschburg Jenő. A Prima Primissima-díjas pszichológus félévszázados pályája alatt nagyot változott a világ, de ő mindig naprakész tanácsokat nyújt a szülőknek a könyveiben és az előadásaiban.
Megvan a véleménye az indigógyerekekről szóló ezoterikus hiedelmekről is, amelyek a mai csemeték szokatlan viselkedését azzal magyarázzák, hogy tulajdonképpen nem is emberből vannak, és különleges küldetéssel jöttek a Földre. Ranschburg tanár úr szerint viszont egyszerűen azért mások ma a gyerekek, mint negyven évvel ezelőtt voltak, mert időközben a családok is megváltoztak.

De persze vannak valóban különleges gyerekek és igazi tehetségek is. Hogy ez a tehetség ne menjen veszendőbe, ahhoz a szülőknek is tenniük kell egyet és mást. Erről beszélgettünk kevéssel halála előtt a feledhetetlen Ranschburg Jenővel.

Honnan tudhatja meg egy szülő, hogy a gyermeke tehetséges?

A tehetséget az egész világban a teljesítményből mérik. Ebből adódik, hogy a legtöbb szülő akkor jön rá arra, hogy a gyereke tehetséges, amikor erről iskolai visszajelzéseket kap. Én azonban úgy gondolom, hogy vannak ennek jelei már korábban is. A szülő, ha figyel, felismerheti ezeket.

Mire kell figyelni?

Az igazán tehetséges gyerekek jóval hamarabb kezdenek beszélni, akár már nyolc hónapos korukban is, míg a többi gyerek csak egyéves kor után. Sok mindent hamarabb tesz a tehetséges gyerek. Például előbb áll fel, előbb kezd járni, mint a többiek.

Dr. Ranschburg a tehetségről
A gyermeki tehetség felismerése és ápolása mindannyiunk kötelessége

Ezek a gyerekek általában érzékenyebbek. Van egyfajta szenzoros érzékenység. Ez azt jelentheti például, hogy nem lehet akármilyen ruhát ráadni a gyerekre, mert „szúrja”. Ki kell vágni az ingéből a címkét, mert az idegesíti. Nagyon rosszul viseli az olyan ruhaneműt, amely szorosan a testéhez tapad. Van benne egy olyan fajta érzékenység már hat-nyolc hónapos korában, hogy abbahagyja a bömbölést, ha megszólal egy Mozart-zenemű, vagy három-négyéves korában nem lehet elvonszolni a Balaton-partról, amikor naplemente van, mert abban gyönyörködik. A szenzoros érzékenység nagyon sokszor valamilyen képzőművészeti tehetség irányába mutat.

Létezik motoros érzékenység is. Ezeknél a gyerekeknél azt látjuk, hogy sokkal hamarabb kezdenek el kulturáltan mozogni, mint a többiek. Általában gyors beszédűek, néha még hadarnak is. Megjelenhet akár tikk is a szemük körül. Ezek a gyerekek a mozgás irányában tehetségesek, ami lehet akár a tánc, lehet a sport. Érdemes erre odafigyelni.

Ott van még az intellektuális érzékenység is – ezek a kis tudósok. Folyton kérdeznek, ráadásul leragadnak egy-egy témánál. Ők azok, akik már három-négyéves korukra fantasztikus tudásra tesznek szert. Egy-egy témakörben olyan mély ismeretekre törekednek, hogy a szülők panaszkodnak nekem, hogy lexikonokat kell vásárolniuk, mert nem tudnak a gyerek kérdéseire adekvát választ adni. Lehetnek akár csillagászati jellegűek ezek a kérdések, vagy a dinoszauruszokra vonatkozók.

A korán jelentkező tehetségre általában jellemző a kreativitás. Az iskolában sokszor gond is van a kreatív gyerekekkel, mert szeretnének mindent másképp tenni, másképp gondolják, más elképzeléseik vannak. Van egy fajta sebezhetőség is ezeknél a különösen tehetséges gyerekeknél. Könnyen sérülnek, és a lelki sérülések nagyon komoly gondot okozhatnak a korán jelentkező tehetségük kibontakozásában.

Összefoglalva azt mondhatom, hogy ha nemcsak a produktum alapján nézzük a tehetséget, hanem a karaktervonások alapján, akkor nagyon korán jeleket lehet felfedezni, amelyek a tehetséges gyerekre utalnak.

Mit tehet a szülő, hogyan segítse a tehetséges gyermek fejlődését?
Gepárdbébi - példázat a gyerekzsenire
Futni tanul a gepárdbébi - Ha rákényszerül, a világ leggyorsabb emlőse lehet belőle

A szülő azt teheti, hogy egyengeti a gyermek fejlődését, ami azt jelenti, hogy maga is felkészül. Komolyan veszi a gyermek kérdéseit, igyekszik válaszolni, igyekszik érthető, a gyerek színvonalához illő válaszokat beszerezni. Tágítja a gyerek világképét.

Másrészt: türelmetlenséggel, idegességgel nem bántja meg a gyerek önérzetét. Ugyanis az önérzet ezekben a gyerekekben olyan erős, hogy képesek a saját tehetségük ellen dolgozni csak azért, hogy a közösség elfogadja őket. Volt egy kislány, aki hároméves korában már tudott olvasni, de az óvodában nem árulta el senkinek, mert pontosan tudta, hogy ebből neki nem származnak előnyei. Más szókincset használt az óvodában, és mást otthon, mert látta, hogy az ő eltérése másoktól nem tesz neki jót.

A tehetség legfontosabb problémája ez a másság. A tehetséges gyerekek sorsa nem rózsás sors. Nagyon meg kell szenvedni a tehetség miatt. Ha a szülő mögötte áll, az segíti az önérzetét. Ezzel tehet a szülő a legtöbbet a gyerekéért.

Egyszer már megírtam és azóta többször visszahallottam azt a példát, hogy a gepárd a leggyorsabb állat. 110 km/óra sebességgel tud futni, de csak akkor, ha ott van előtte az antilop. Ha nincs, akkor nem fut ilyen gyorsan, mert minek. Ha állatkertben van a kis gepárd, és ott nyuszival etetik, akkor soha nem fut 110 km/óra sebességgel, mert 30 km/óra sebességgel is eléri a táplálékát. Nekünk az a dolgunk, hogy az antilopot biztosítsuk ahhoz, hogy a kis gepárd kénytelen legyen – és öröme is teljék benne – 110 km/órával futni.

Milyen a tehetséges gyerek belső világa? Igaz, hogy a zsenik nem tudnak szeretni?

Nem igaz, sőt nagyon is tudnak szeretni és nagy igényük is van arra, hogy szeressék őket. Igen rosszul viselik a szeretet hiányát, az elzárkózást, a perifériára szorulást. Rengeteg szeretetvágy halmozódik fel bennük. A nagy művészek elképzelhetetlenek túlcsorduló emóció nélkül. Nem lehet elképzelni egy Beethovent, egy Mozartot, egy Van Goghot érzelmek nélkül. Tele vannak szeretettel. Az más kérdés, hogy különcök. Ennek következtében elég nehéz szeretni őket.

A Polgár-lányok édesapja úgy nyilatkozott, hogy bármely gyermekből lehet zsenit nevelni. Ön hogyan látja ezt a kijelentést?

Én másképp látom. Úgy gondolom, hogy egy egészséges értelmi képességű gyerek intenzív egyirányú nevelése is hatalmas eredményeket hozhat, de amikor a kiugró tehetségről, a zseniális gyerekről beszélünk, akkor nem lehet kihagyni a veleszületett aspektusokat. Az nem úgy van, hogy tegyenek elém egy csecsemőt, és én zsenit nevelek belőle. Ebben rengeteg veleszületett tényező játszik szerepet. Ha jól tudom, a Polgár-lányok teljesen egyforma nevelést kaptak, de nem egyforma színvonalon sakkoznak. Még náluk is megjelennek ezek a különbségek, és meggyőződésem, hogy a zsenialitás nagyon fontos összetevője egy genetikai tény, amihez természetesen a nagyon gondos nevelés is hozzátartozik.

Ön szerint az iskolában a tehetséges gyermek húzza magával az átlagos képességűeket, vagy azok húzzák le az ő fejlődését?

Az utóbbi az igaz, hogyha hagyja magát. A többiek nagyon gyakran képesek arra, hogy visszahúzzák őt. Az emberben egyszerre van meg az az igény, hogy szeretne olyan lenni, mint a többiek, és az, hogy szeretne különb lenni. Amikor sok-sok átlagos képességű gyerek között van egy kiemelkedő képességű, akkor felerősödhet benne a vágy, hogy olyan legyen, mint a többiek. Ekkor alakul ki az iskolai alulteljesítés, és a kiemelkedően tehetséges gyerek elkezd rossz tanuló lenni, rosszul produkál, mert abban reménykedik, hogy ez népszerűbbé teszi őt a többiek előtt.

A fejlődés szempontjából az azonos képességű gyermekek közösségbe szervezése a jó megoldás, vagy a különböző képességű, esetleg különböző kultúrájú gyermekeké?

Ez nagyon nehéz kérdés, mondhatni örök probléma. Én azt tartanám igazán jónak – megírtam már sok-sok évvel ezelőtt –, ha a tehetséges gyerekeket kellőképpen lehetne szűrni, és kiválasztani, hogy amiben tehetségesek, azt külön tanulják. Nem lehet azt a gyereket, aki 8 éves korában 12 éves szinten van, második osztályba járatni. Annak ez nem feladat. Ugyanakkor ezeknek a gyerekeknek a személyisége elég egyenetlenül fejlődik. Van olyan gyerek, aki nyolcéves korában matematikából tehetséges, de csak hatéves szinten olvas, ezen a téren nehézségei vannak. Amikor viszont el kell osztani a csokoládét a testvéreivel, akkor kétéves lesz belőle. Amiből kiugró, azt mindenképpen mozgatni, működtetni kell. Miért ne járhatna matekból negyedikbe egy másodikos, hogy a matematikát a negyedikesekkel együtt tanulja, miközben az olvasást, a környezetismeretet meg a magyart a kortársaival tanulja együtt, azért, hogy a kortárs közösségbe való beilleszkedése is működjön, hogy ne legyen belőle egy arisztokratikus karakter, amit leginkább ő visel rosszul.

Miben különböznek a kiemelkedő képességű kislányok a kiemelkedő képességű kisfiúktól?
Ennivaló Megasztár
Egy felismert tehetség - Patai Annácska

Pszichológiai értelemben kezdetben semmiben. Hét-nyolc éves korra azonban már jelentősen szétválnak a képességek, ami a szociális sztereotípiák hatására történik. A kislányok például sokkal kevésbé viselik a másságot, mint a fiúk. A kislány szeret részt venni a közösségben, szereti, ha elfogadják, szereti, ha szeretik. A saját nemi sztereotípiái gyakran visszaszorítják. Azt tapasztaljuk, hogy a matematikai-műszaki tehetség kizárólag férfiakat jellemez. Pedig úgy tűnik, hogy nem veleszületett tulajdonság az, hogy a fiúk jobb matematikusok, mint a lányok, mert 3-4 éves korban nem tudunk felfedezni ilyen különbséget. De 8 éves korban a lányok egyre inkább elfogadják a nemi sztereotípiákat, azt, hogy ők a kislányok. Ezért van, hogy az egyetemeken is elsősorban a pedagógia jellegű pályákat célozzák meg a lányok. A magyar bölcsészkaron is 90 százalékban lányok a hallgatók. A fiúkat meg a természettudományi karokon találjuk meg. Ez a különbség szociális hatásokra alakul ki. Másrészt azért, mert a fiúk teljesítményorientáltabbak, míg a lányok inkább a szociális kapcsolatokat, a szeretetet, az elfogadottságukat részesítik előnyben, és kevésbé tartják fontosnak a karriert. A tehetségük leginkább humán területre tolódik át, ahol emberekkel lehet foglalkozni.

Professzor úr tavaly kapta meg a Hazám-díj elismerést. Így visszatekintve az eddigi pályafutására, mi az, ami az Ön számára a legfontosabb érték?

Nagyon sok érték fontos a számomra. Talán a szó legigazibb és legmélyebb értelmében a béke, amit Babits Mihály négyszer is mond egymás után a Húsvét előtt című versében: „béke! béke! béke! béke már!” Ezt a békét – ami az emberben belül és az emberek közötti kapcsolatokban is jelen van –, ezt tartom a legnagyobb értéknek.

Az érdeklődő szülőknek 2011. február 14-én tart órát a tanár úr a San Marco Szabadegyetemen >>



Cikkajánló
Dr. Ranschburg az egykori televíziós Családi kör feledhetetlen sztárja
A televíziós Családi kör egykori szakértője napjainkban is tudott mit mondani a családoknak

Vörös Éva a Pezsin

Olvasta: 13099
Hozzászólások (6)Add Comment
...
Írta: mindigtv, 2011.02.12. 19:34
a Rancsburg jobban tette volna ha megmarad gyerekpszihónak de neki mindig mindenbe bele kell dumálni még a politikába is. annyit sztárolták már hogy elszállt az agya és ezzel lejáratta magát meg a tudományát is
A tudásnak nincs színe
Írta: Dravaman, 2011.02.16. 10:24
Ott voltam az előadásán, még a parkettán is ültek, olyan telt ház volt. Vastaps fejezte be az előadást, amit meg is érdemelt, mert kiváló előadást tartott a professzor. Engem épített. A tudása miatt tiszteljük és szeretjük és nem a politikai állásfoglalásai miatt. Egyébként a demokrácia lényege, hogy tisztelni kell mindenki politikai (vallási stb) véleményét akkor is, ha nem egyezik a mi véleményünkkel.
...
Írta: szavak, 2011.02.16. 14:49
Nekem nagyon tetszett az előadás, eszembe jut Dale Carnegie, aki azt vallja, hogy a hiteles előadó nem a vetítővászonról olvassa mondandóját, hanem a közönség felé fordulva lelkesen és energikusan kommunikál.
Ilyen volt Dr.Ranschburg Jenő előadása is, akinek tudása és képessége egészen különleges.
Ez igen!
Írta: iWiW klub, 2011.02.16. 19:16
Több százan voltunk az Óbudai Kulturális Központban, ennyien San Marcó-s előadáson még soha. Igazi előadó, személyiség, valódi tudás, lebilincselő jelenlét. Bolond, aki ezt az embert megpróbálja politikailag így vagy úgy értelmezgetni. Ez az a nívó, amit ő képvisel, ami alá jó lenne sohasem szállni. Megerősítette a gyerekkori jó emlékeket, melyeket még az egykori MTV-s családpszichológiai tanácsadó műsora kapcsán őríztem (Családi kör). Aki nem volt ott, ha teheti, hát olvassa el a pezsin Vörös Éva érdekes interjúját a professzorral (http://www.pestizsibongo.hu/index.php?option=com_content&task=view&id=422&Itemid=169). Egyébként az előadás, ahogy a korábbiak is, meg fog jelenni az ÉRTETEK könyvsorozat talán 4. kötetében (előkészület alatt), és majd videón is megnézhető lesz itt a weben.
Wass Albert forog a sírjában
Írta: iWiW klub, 2011.02.16. 19:27
Az iWiW-en találtam a San Marco előadás rendezvénylapján (http://iwiw.hu/pages/events/event.jsp?eventId=21211) egy hozzászólást ami kicsit megütött. "Ez az ember számomra többé nem tudós! Egy Libsi." írta a 'Kráter Könyvesház Wass Albert terme', kvázi mint iWiW tag. Ehhez csak annyit fűznék hozzá Kráternek szegezve a kérdéseimet:
És mivel indokolnád ezt meg? A Wass Albert-szereteteddel, vagy csak mert nem bírod a libsiket, vagy ott voltál az előadáson és Ranschburg olyat mondott, ami neked fájt? Én nyitott füllel hallgattam, de nem találtam ilyesmire utaló jelet (mármint ami hiteltelenítette volna őt, az előadót). Viszont a magyar nyelv intelligens és árnyalt, valódi hangsúlyaival vett használatát el lehetne lesni tőle. Ha tetszik, ha nem, azon kevesek közé tartozott az előadó, aki a magyar nyelvet a maga magas rendű eredeti mivoltában volt képes használni. Ehhez ugye kell kultúra, intelligencia, hallás. És hogy kicsit felizgassalak: a magyar nyelv hangsúlyai (és vele a gondolat) lerombolásában nemcsak a kereskedelmi tévék, rádiók járnak versenyt futva egymással az élen, hanem legnagyobb magyar nyelvészeink is kiveszik már belőle a részüket (sajnos egy konferencián élveztem őket nemrég). De hogy egyszerűbb legyek: kapcsold be a Hír TV-t, vagy a Duna TV-t, ők megmutatják, hogy kell lerombolni nyelvet és kultúrát...
Milyen ember is ő?
Írta: timur, 2011.02.17. 23:02
A szarházi politikusok demokráciája: Dr: Ranscburg egy másik interjújával szintén kiverte a biztosítékot, de úgy tűnik most nem csak a szkítáknál. Az fn.hu-n olvastam: " A demokrácia jó. Az összes bajával, ezzel az undorító korrupcióval, ezekkel a szarházi politikusokkal együtt is. Úgy képzelem én ezt az egészet, hogy van egy rettenetesen nagy pocsolya, amit valaki egy bottal felkavar, és hihetetlen mennyiségű szemét jön föl a felszínre."
Azt hiszem ez is jól mutatja, hogy helyén van a szíve és az esze, nekem egyre jobban bejön ez az ember. Egyébként az interjúban pont az ilyen zsigeri (agykéreg nélküli, érzelmi alapon politizáló, imádó és gyűlölő embekeről is szól), mint amilyen a fent idézett "libsiző szkíta", ha jól értettem...

Szólj hozzá Te is!
kisebb | nagyobb szövegmező

busy
 
< Előző cikk   Következő cikk >
Ajánló

Frank Júlia a Könyvhéten

Aranykönyv-díjat kapott az Óriás szakácskönyv
Frank Júlia interjúnk itt olvasható...

Cikkajánló

 

REPUBLIC: Pozitív élmények sorozatban

Koncert-benyomások egy 15 perces filmetűddel...

 

A bor csodája

Zelnik József A NAGY SZERTARTÁS című megkerülhetetlen kötete, mely egy mély titkot is feltár...

 

Kepes András iskolái

Egy vérbeli újságíró szellemes önvallomása. Lehet tanulni tőle...

 

Libasültek

Márton-napra és azután...

 

Sütőtökszezon

A sütőtök a legolcsóbb téli vitaminforrásunk, de ha mindig sült tök formájában fogyasztjuk, hamar rá lehet unni...

 

Tök jó!

Sima vagy rücskös, kolbász vagy bunkó, repülő csészealj? Mindegyik tök, és mégis tök más...

 

Itt a világvége...

A világvége illemtana. Kell ez nekünk? A Meszlényi könyv kritikája...

 

Kelta zene, ír sztepp

Mi ez a tánc, fiatalok? Az 1994-es Eurovíziós fesztivál legnagyobb szenzációja...

 

Kisfarsangolunk

A hagyományos ünneprend szerint három farsangos időszakunk van: a kicsi, a nagy meg a zöld...

 

Ne köpd ki a szőlőmagot

A szőlőszem csodáit nagyrészt még ma is titok fedi...

Legfrissebb hozzászólások >>

Télvégi saláták
Imádom az almás feketeretek-salátát. Hetente megcsinálom, és a férjemmel együtt élvezzük, ...
Aranykönyves Júlia
Most tudtam meg, hogy Júlia meghalt 76 évesen. Nagyon szerettem a könyveit és az elképzeléseit...
A nagypénteki hal
Szerintem is butaság ez a nagypénteki ünnep. Akiknek ez fontos, azok megünneplik. Akiknek meg ne...
Illemhely-TUDOMÁNY
Ma már nemcsak Santa Monicában, hanem a tőlünk nyugatra lévő városok egy részében is elindu...
Az Állami lakótelep
Jó estét mindenkinek, remélem még működik ez az oldal, és olvassák is. Önökhöz képest e...
Búcsú Laci bácsitól
Most olvastam a réges-régen leírt sorokat Pesti László temetéséről. Annyira szép volt és m...
Szolnokon is "Kész a leltár"
Makón éltem át és örömmel a másfél órát vele a Hagymaházban.
Az Állami lakótelep
Még annyit szeretnék mondani, hogy néhai "LACI" bácsit természetesen jól ismertem, hiszen éde...
Támogatom a Pezsit >>
PayPal számlán keresztül
PayPal - a biztonságos és egyszerű módja az online fizetésnek!
Amennyiben cikkeink, vagy akár csak egyetlen anyagunk is tetszett, az hasznosnak bizonyult, örömöd lelted benne, vagy egyszerűen csak értékazonosságot érzel lapunk szellemiségével, és valamilyen szimbolikus, de anyagai értelemben vett módon szeretnéd támogatni a kiadvány megmaradását, az ilyen fajta közlésformák kiteljesedését, akkor megteheted ezt egyszerűen és biztonságosan, a PayPal globális internetes banknál létesített "Pesti Zsibongó támogatói számla" javára, a PayPal biztonságos fizetőkapuja segítségével, tranzakciós költségektől mentesen.
Bankkártyával is!
Ha nem rendelkezel PayPal számlával és nem is szeretnél nyitni, de támogatnád a Pezsit, akkor ugyancsak a PayPal biztonságos felületén >> PPal számla nélkül is utalhatsz bankkártyával.

Mozilla Firefox

Ajánlott böngészőnk
Kattints a képre!

Ajánlott böngészőnk - kattints a képre és töltsd le...

A leggyorsabb és
legbiztonságosabb böngésző.
Magyarul beszél és ingyenes.
Ráadásul mindent látni fogsz...

Töltsd le és installáld
pillanatok alatt!

Pezsi blogger kamera >>

Kattints a képekre!

Pezsi Tipp!
Egy már nyitott kártya mellett, a balra és jobbra mutató billentyű-nyilakkal közvetlenül is lépegethetsz a filmek között, illetve egyszerre több filmkártyát is kinyithatsz, azokat tologatva elrendezheted. A lejátszás kezeléséhez vidd az egeret a film fölé...

Exkluzív

Billy Cobham >>
Kattints a képekre!
Nagyításhoz kattints a képre! Nagyításhoz kattints a képre!

Pesti kertek

Találkozás Pesti Lászlóval, a Népliget örökös főkertészével...

Pesti László írásai

Az első sorozat >>
Kattints a képekre!

Aki hallja adja át!
Pesti László, a Népliget örökös főkertésze és - ebben az első sorozatban állandó szerzőtársaként - Tarjányi Ferenc eredeti írásainak első sorozatát nyújtjuk át olvasóinknak. Az írások a "Pesti kertek" rovat szerves részei, melyeket Laci bácsi kérésének eleget téve teszünk közkinccsé. A cikkek és a kapcsolódó, Laci bácsi által rajzolt helyszínrajzok a fenti képek bármelyikére kattintva elérhetők. Az egérrel a képek fölé navigálva a cikkek, térképek címe is megjelenik ("alt tag"). A fenti állományt folyamatosan bővítve tesszük közzé, de az első sorozat teljes anyaga, összesen 13 írás, >> Varga E. Árpád-nak köszönhetően már elérhető a KIA Ökológiai Könyvtár >> honlapján...

Képforgó

alapi_ht.jpg