Pesti Dugó Ha tömegesen bringára szállnánk, észrevehetően csökkenne a levegőbe kibocsátott szennyeződés. De vajon a kritikus tömeg eléréséig milyen levegőt szívunk be kerékpározás közben Budapesten? Eddig csak az egészségkárosító gázokat mérték Budapesten tizenegy mérőállomáson. De van egy újabb, drasztikusan növekvő légszennyezés is. A széndioxidnál is veszélyesebb az apró szemcséjű por, amelyet főleg a dízel-üzemű járművek, a teherautók és a buszok okádnak a levegőbe. A 10 mikrométernél kisebb részecskéket (P10) még a személyautókba épített legjobb szűrőrendszerek sem képesek kiszűrni. Pedig ezek olyan veszélyesek, hogy az Egészségügyi Világszervezet nem is ad meg határértéket a mikropor koncentrációjára, mivel álláspontja szerint nem létezik olyan alacsony koncentráció, amely biztosan nem károsítja az egészséget. Minél kisebb a por átmérője, annál mélyebbre jut a tüdő hörgőiben, és annál súlyosabb légzési bántalmakat okoz. A parányi porszemcsék képesek beépülni a tüdő falába, csökkentik a légzési felület hatékonyságát, súlyos asztmatikus és egyéb problémákat idéznek elő. Budapesten az elmúlt két-három évben drámaian romlott a helyzet, és ma már sokkal súlyosabb, mint a nyugat-európai városokban. Ennek az a fő oka, hogy Magyarországon a dízel-üzemű gépkocsik túlnyomó része szűrő nélkül közlekedik. A LEGVESZÉLYESEBB HELYEK Biciklis mérés A Holland Kerékpáros Szövetség kezdeményezésére tavaly elkezdett Vector kutatási program célja éppen a gépjárművek okozta porszennyezés képi és grafikus ábrázolása volt. Utrecht és Hamburg után a budapesti forgalomban is elindítottak néhány kerékpárost, akiknek a hátizsákjában műszerek mérték a levegőben lévő mikroporszemcsék számát. Egy webkamera és egy mikrofon pedig azokat a közlekedési helyzeteket vette, amelyekben a kerékpárosok megfordultak. Mivel az egészet összekötötték egy laptoppal és egy grafikai szoftverrel, így mindig követni lehetett, hogy milyen helyzetben ugrottak meg a mérési értékek, vagyis hol volt a legnagyobb a porkoncentráció. A speciális technika és a hatásos videóképek azután szemléletessé tették, amit a szimatunk már egyébként is érzett. Budapest levegője rosszabb, mint gondoltuk.
A Hungária körúton például még eső után is 30-40 ezer porszemcsét találtak egyetlen köbcentiméternyi levegőben, vagyis tízezerrel többet, mint Utrechtben vagy Hamburgban. Ijesztő adatokat regisztráltak a budai felső rakparton is, sőt még a Margitsziget levegője sem olyan tiszta, mint hinnénk. A buszokon kívül a fűnyíró traktorok mellett elhaladva is komoly szennyezést észlelt a műszer. Különösen veszélyes helyek a közúti aluljárók, a hidak és a felüljárók alatti részek, mivel ezekben megreked a szennyeződés. De a legerősebben mindenütt a talajhoz közel ugranak meg az értékek, vagyis a gyerekek vannak a legnagyobb veszélyben. HAMIS BIZTONSÁGÉRZET Népligeti csúcs Persze a fő bűnösök, az autósok sem érezhetik biztonságban magukat. A speciális műszert egy személyautóba is beépítették, majd a lehúzott ablakú kocsival a délutáni csúcsforgalomban bejárták Budapest belvárosát. Kiderült, hogy a gépkocsik belső terében fokozatosan növekszik a porkoncentráció, amely így már nagyobb, mint amennyit a biciklisták belélegeznek. Az utastér ugyanis nem tud kiszellőzni, ha viszont lehúzzák az ablakot, akkor minek a légszűrő. A kerékpárosok ellenben folyamatosan haladva rendszeresen elhagyhatják a legszennyezettebb forgalmi helyzeteket. Sőt, a biciklin még magasabban is ülsz, mi több, tekerhetsz légszűrő maszkban is. (Ha viszont maszkban vezetsz autót, akkor ugye hülyének néznek, ezért nem vállalnád.) Mi ebből a tanulság? Az autók füstölnek, de nemcsak a bringások szívnak. A gyilkos füstfelhő parányi porszemcséit valamennyien belélegezzük.
Cikkajánló
|