Kis bolt - nagy választék |
Írta: Bogdán Éva | |
A GfK Hungária 2011 nyári felmérése szerint a magyar lakosság 42 százaléka a kisebb boltokat keresi. A hiper-szuper marketek varázsa nyugaton már rég leáldozott. Még válság sem kellett hozzá. Elég volt az üzemanyagárak növekedése, hogy az emberek rájöjjenek: nem is olyan gazdaságos rendszeresen kiutazni a város szélére egy-egy bevásárlás kedvéért. 2007-ben már Magyarországon is megtorpant az autós bevásárlások növekedési üteme. A belvárosi plázákat pedig a válság népteleníti el. Közben Németországban állami vagy önkormányzati támogatással építgetik a gyalogosan is elérhető kis és közepes méretű helyi élelmiszer áruházakat, sőt még az „Emma néninek” tulajdonított apró vegyesboltok is újra virágzásnak indultak. Különösen a kevésbé mobil lakosság, tehát az idősebbek, a kisgyermekesek és az otthon dolgozók intézik a bevásárlásaikat ezeken a helyeken, ahol a friss áru mellett egyúttal a legfrissebb pletykákat is beszerezhetik. Alighanem ez lehet a vonzereje Pestszentlőrincen a Bókay-telepi kertváros és a Szent Lőrinc-lakótelep határán álló miniCoop ABC-nek is. Kicsi, de minden megvan benne...
...ami a mindennapi élethez kell. A bejárat közelében zöldség és friss gyümölcs. Beljebb a száraz áruk következnek, lisztek, cukrok, tészták, mindből többféle. Meglepetten fedezem fel a hónapok óta hiába keresett görög tengeri sót az egyik polcon. A vegyiáruk célszerűen a sarokba szorultak, viszont a legalul lapuló cipőkrémtől a legfelül virító szalvétákig vertikálisan lefedik szinte a teljes háztartást. Szemközt a csokifélék és a mindennemű rágicsák egy közös blokkba tömörülve elégítik ki az egészségtelen táplálkozás iránti igényeket, ugyanakkor az ízlésesen egymásra pakolt dobozos sörökkel együtt térelválasztó funkciójuk is van. Mögöttük külön kis világ nyílik. El sem hiszem, hogy az egész bolt raktárral együtt nem több száz négyzetméternél. Üvegvitrinek mögött hűtött üdítő italok, a fagyasztóban komplett jégkrémválaszték, az egyik hűtőpultot a tejtermékek tömik meg zsúfolásig. Friss kenyér a ládikákban, kiflik és zsemlyék az asztalkendővel bélelt kosarakban. Mi kell még? A csemegepult hűtött vitrinjében ínycsiklandozó kolbász- és sonkafélék kínálják magukat. A pult mögött az eladónő bájos női mosoly kíséretében szeli a felvágottat, kérdésre eligazít a borkínálatban és mindjárt ajánl is hozzá valamit a házi kemencében naponta frissen sütött finomságok közül. Vannak sósak és édesek, mindenféle töltelékkel. A Sütisziget pékségtől érkeznek félkész állapotban, itt sütik készre őket.
A Bókay-kert közértje
A törpeház vonzereje egyértelműen a friss áruban rejlik (felvágott, zöldség, kenyér), és abban, hogy időben és térben közel van a vevőhöz. Már kora reggel kinyit, és este 9-ig „kéznél van”. Itt mindenki számít, aki betér. Akik bejönnek, általában törzsvásárlók, némelyiket név szerint ismerik a boltosok. – Vannak vevők, akikkel jókat beszélgetünk. Elmondják, hol voltak nyaralni stb. Ez feltölti az ember napját. Tartalmasabbá teszi a munkanapot – mondja Fodor Diana, az intelligens, harminc körüli eladónő. – Az idősebbek tisztelettudók, a fiatalabbak viszont sajnos egyre sötétebbek, kulturálatlanok – teszi hozzá sóhajtva. Persze a Bókay-kert látogatói is a vevőkört gyarapítják. A bolt kívül van a kerten, de mégis valahogy hozzá tartozik. És milyen jól jön a hűtött ital, a fagyi vagy a friss sütemény – ráadásul közért-áron. Ami pedig a cigiválasztékot illeti, hát azt egy trafik is megirigyelhetné. – Miért van itt ennyi minden? – kérdezem az eladónőt.
Nézem az árakat
Szinte forintra megegyeznek a lakótelepünkön lévő, közepes méretű élelmiszerüzlet áraival. A fő különbség talán az áruválasztékban van. A mi boltunk egy szupermarket-lánchoz tartozván annak választékából mazsolázik. Ha egy cikk nem kelendő, abból egyszerűen nem rendel a boltvezető. De arra sem vetemedhet, hogy olyasmit árusítson, ami nem szerepel az áruházlánc kínálatában. Így aztán hiába is könyörgöm nála a görög tengeri sóért, a bio-rozslisztért vagy a napraforgómagért – jeges elutasítás a válasz. Kicsit más a helyzet a miniboltokban. Ezek annyira közel vannak a fogyasztóhoz, hogy saját érdekükben számításba veszik a vevői igényeket, illetve vevőcsalogató céllal kisebb tételeket is rendelnek.
Választékból jeles...
Plázák alkonya?
Amerikában az 1980–90-es évek fordulóján kezdtek visszatérni a vevők a kisebb üzletekbe. Persze a keresetek ott jobbak voltak, ezért nem annyira a termék ára érdekelte az embereket, mint inkább az, hogy tudják, kitől vették meg. Tehát már nem egy névtelen óriásplakáttól akartak vásárolni. Ma meg már ott tartanak, hogy „a fogyasztás templomainak” egynegyede bezárás előtt áll. Nyugat-Európában is egyre inkább a bizalom kerül előtérbe a vásárláskor, ami a kisboltok malmára hajtja a vizet. Magam is rég rájöttem, hogy a hipermarketek árubősége ellenére szinte mindig ugyanazokat a dolgokat vásárolom meg ezekben a gigantikus áruházakban. Hiába van például tízféle rétesliszt vagy pirospaprika, ha úgyis legfeljebb csak egyben bízom meg, ezért nyilván azt fogom megvenni. Akkor meg mi értelme kilométereket gyalogolni a polcok között? A hipermarketben egyetlen eladó jut egy osztályra. Ha érdeklődöm nála, elküld egy pár száz méterre. Véleményem szerint neki sincs fogalma arról, hogy mi hol van, és mi az ára. Ezt valószínűleg mások is így vélik. A GfK Hungária Piackutató Intézet legfrissebb felmérése szerint a magyar lakosság nagy része nem bevásárlóközpontokban vásárol. 42 százalékuk a kisebb boltokat keresi. Mellettük egyedül a városszéli plázák népszerűek még, ezeket főleg az ingázók és az úton lévők keresik fel. A belvárosi plázákban már csak a magas jövedelműek és a diplomások vásárolnak, valamint azok a „hedonista” fiatalok, akik a shoppingoláson kívül szórakozó- és találkahelyként is használják a bevásárlóközpontokat.
Bármikor betérhetsz, az áru válogatott és friss...
Emma néni nyomában Persze a kisboltok sem mind egyformák. A nyugat-európai belvárosokban például gyakoriak a nagy üzletláncokhoz tartozó, és egyre inkább ázsiai bevándorló boltosok által üzemeltetett mini lerakatok, ahol csak előre csomagolt, tartósított, „lebutított” élelmiszerek kaphatók. Az ilyen személytelen helyekre a legszegényebbeken kívül tényleg csak a turisták tévednek be. Ezekkel szöges ellentétben áll az „Emma néni boltjának” (Tante Emma) becézett sarki kisboltok tipikus példája a német nyelvterületen. Az elnevezés még az ötvenes évekből ered, amikor minden faluban volt egy kisbolt, ahol a pult mögött állt egy eladónő, aki személyesen szolgálta ki a vevőket. Persze nem mindegyiket hívták Emmának, az elnevezés arra utal, hogy akkoriban az emberek még név szerint ismerték egymást. A nyolcvanas években aztán a szupermarketek mindenhonnan kiszorították Emma néni boltjait, de három évtized elteltével ismét elszaporodtak a kisboltok a falvakban és a városokban is. Ezekben is kapható szinte minden, legfeljebb az elnevezés változott „Mehmet bácsi boltjára”.
A közelségre és a kiszolgálásra olyannyira igény van, hogy Bajorországban állami segéllyel hozták létre a kis boltok hálózatát. Lauterbachban még a lakosság is beszállt részvényesként (fejenként 150 euróval), aminek köszönhetően beleszólási jogot is szereztek. Arra ügyelnek, hogy hazai (mármint bajor) termékek legyenek a „Sarkiban” – így hívják a falu boltját. De egész Németországban vannak hasonló kezdeményezések. Például „Az Ön boltosa”, vagy a „Közeli és friss” hálózat, illetve a „Piaci találka” (Markttreff) – szintén önkormányzati támogatással. Ennek részeként az idősek meleg ételt vihetnek haza, vagy diákok szállítják ki nekik. Eleinte kinevették a dolgot, most meg már országos befektetők jönnek. Nyíltan fellépnek a 40 százalékos részesedésű diszkontok ellen. Tájékoztató füzetet is kiadtak róla, hogy miért jó az „Emma”. A Jövőkutató Intézet szociálpszichológusnője megadja a magyarázatot: Egy ilyen viszonyban a vevő biztos lehet benne, hogy nem is mernék becsapni.
Hátrányból előny
Nyugat-európai tapasztalatok azt mutatják, hogy a kezdeményező készség kifizetődik. Vannak olyan kisboltok, amelyekben különféle szolgáltatásokat lehet megrendelni (házhoz szállítást, ruhajavítást, ruhatisztítást stb.). Pont a bizalom az alapja annak, hogy a házhozszállítást telefonon vagy Interneten is meg lehet rendelni náluk. Mivel a helyi hírek is itt cserélődnek ki, hozzájuk fordulnak tanácsért azok, akik egy jó mesterembert keresnek. Ezért szívesen hirdetik is magukat náluk a helyi kisiparosok. Némelyik bolt postahivatalként vagy jegyirodaként is működik, de legalábbis újság, folyóirat kapható bennük. A másik irány a büfé-jelleg. A Bókay melletti kisbolt is ezt követi. Sütemények Kiskőrösről. – Azért választottam ezt a kis magyar céget, mert szimpatikus volt a honlapjuk – mondja Tóth József, a boltvezető. – Felhívtam őket, kedvesek voltak. Előtte tárgyaltam a két nagy országos céggel. Olyan franchise-t akartak, hogy kész ráfizetés lett volna. A kemence beállítása a boltba jó ötletnek bizonyult. A friss sütik mellett a hűtött italok is kapósak. A nagykereskedőtől kb. ugyanannyiért kapja a bolt az italokat, mint ha a Tescóban venné. – De én nem megyek oda, mert nem fogok külföldieket gazdagítani, inkább vegyük meg a nagykereskedéstől, mégis magyarok. És beléptem a Coop-ba, így kapom a 3,5 százalékos visszatérítést – magyarázza a boltvezető.
A jó szomszédTalán a sok élelmiszerbotrány után egyszer majd Magyarországon is fontos lesz, hogy a vevő a szemébe nézhessen annak a boltosnak. De ehhez az kéne, hogy a kicsik túléljék a válságot és a multik nyomását. Csak hát nem bírják a versenyt, miközben sokkal jobban ellenőrzik őket, mint a nagyokat. A kis- és középboltok egyaránt kényszerpályán mozognak. A túlélésük feltétele, hogy árban versenyképesek legyenek. Ezért aztán mindenki belép egy hálózatba. A kicsik hálózata a Coop, amelynek boltjai (üzletméret és választék alapján) valójában négy kategóriába sorolhatók (a minitől a szupermarketig), mégis a kisboltokra specializálódván úgy hirdeti magát, hogy „a jó szomszéd”. Szimpatikus vonása, hogy 100 százalékban magyar tulajdonú vállalat lévén elkötelezett a minőségi magyar termékek és a magyar gyártók iránt. Ahogyan a többi hálózat, úgy a Coop is rendez országos akciókat, amelyek a boltok számára tulajdonképpen veszteségesek. Egyedüli céljuk az, hogy becsalogassák a vevőket, akik ilyenkor talán mást is vásárolnak. Pont ez a mézesmadzag a lényege a hipermarketek összes „szédületes” akciójának is. Ezért van az, hogy az Intersparban – ami nem egy olcsó hely – megveszed ugyanazt a Milli krémtúrót 99 Ft-ért, amit a kisboltok 119-ért vesznek a nagykereskedőtől. Hát így persze nehéz nekik versenyben maradni. A kis és közepes üzletekből évről évre ugyanannyi zár be Magyarországon, bár 2009-ben némileg megtorpant ez a trend. Valószínűleg azért, mert akik addig kibírták, azok voltak a legjobbak vagy a legerősebbek. De vajon túlélik-e a jelenlegi válságot is? Cikkajánló
E-mailben elküldöm
Olvasta: 8148 Hozzászólások (2)
méreg
Írta: Okosh, 2011.09.22. 19:17
Se plazában, se szupermaketben nem vásárolok. Csak piacon és szakboltban. Még igy is eszek elég mérget. Az olyan multik ,mint pl. a Lidl , olyan áruféleségek tömegét rakják ki,amiket sehol máshol nem láttam. Lehet hogy olcsók,de miből vannak? Erre talán még a Jóisten se tudná a választ.
hely Írta: vazeLine, 2011.11.15. 13:21
Akkor a fideszes plázamentesítés az ilyen kisboltok érdekében van? most legalább el tudom képzelni hogy mekkora a határ. A 300 nm. kb. három-négyszerese a cikkben leírtnak. Ez egy normál szupermarket mérete, élelmiszerek vagy háztartási kellékek vásárlásához ennél nagyobb nem is szükséges, de mi van a bútorral, építőanyaggal, gépekkel? azoknak több hely kell.
Szólj hozzá Te is!
|
< Előző cikk | Következő cikk > |
---|
Blogger kameránk szemüvegén keresztül >>
Egy már nyitott kártya mellett, a balra és jobbra mutató billentyű-nyilakkal közvetlenül is lépegethetsz a filmek között, illetve egyszerre több filmkártyát is kinyithatsz, azokat tologatva elrendezheted. A lejátszás kezeléséhez vidd az egeret a film fölé...
Mozi-cikkek filmjeinkről...
Télvégi saláták |
Aranykönyves Júlia |
A nagypénteki hal |
Illemhely-TUDOMÁNY |
Az Állami lakótelep |
Búcsú Laci bácsitól |
Szolnokon is "Kész a leltár" |
Az Állami lakótelep |
Ajánlott böngészőnk
Kattints a képre!
A leggyorsabb és
legbiztonságosabb böngésző.
Magyarul beszél és ingyenes.
Ráadásul mindent látni fogsz...
Töltsd le és installáld
pillanatok alatt!
Pezsi blogger kamera >>
Pezsi Tipp!
Egy már nyitott kártya mellett, a balra és jobbra mutató billentyű-nyilakkal közvetlenül is lépegethetsz a filmek között, illetve egyszerre több filmkártyát is kinyithatsz, azokat tologatva elrendezheted. A lejátszás kezeléséhez vidd az egeret a film fölé...
Aki hallja adja át!
Pesti László, a Népliget örökös főkertésze és - ebben az első sorozatban állandó szerzőtársaként - Tarjányi Ferenc eredeti írásainak első sorozatát nyújtjuk át olvasóinknak. Az írások a "Pesti kertek" rovat szerves részei, melyeket Laci bácsi kérésének eleget téve teszünk közkinccsé. A cikkek és a kapcsolódó, Laci bácsi által rajzolt helyszínrajzok a fenti képek bármelyikére kattintva elérhetők. Az egérrel a képek fölé navigálva a cikkek, térképek címe is megjelenik ("alt tag"). A fenti állományt folyamatosan bővítve tesszük közzé, de az első sorozat teljes anyaga, összesen 13 írás, >> Varga E. Árpád-nak köszönhetően már elérhető a KIA Ökológiai Könyvtár >> honlapján...