Pesti Zsibongó

2024. április 26. péntek
Szövegméret
  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
Címlap arrow KÖZ-tér arrow Közösség arrow Kis bolt - nagy választék
Kis bolt - nagy választék
Írta: Bogdán Éva   

A GfK Hungária 2011 nyári felmérése szerint a magyar lakosság 42 százaléka a kisebb boltokat keresi. A hiper-szuper marketek varázsa nyugaton már rég leáldozott. Még válság sem kellett hozzá. Elég volt az üzemanyagárak növekedése, hogy az emberek rájöjjenek: nem is olyan gazdaságos rendszeresen kiutazni a város szélére egy-egy bevásárlás kedvéért. 2007-ben már Magyarországon is megtorpant az autós bevásárlások növekedési üteme. A belvárosi plázákat pedig a válság népteleníti el. Közben Németországban állami vagy önkormányzati támogatással építgetik a gyalogosan is elérhető kis és közepes méretű helyi élelmiszer áruházakat, sőt még az „Emma néninek” tulajdonított apró vegyesboltok is újra virágzásnak indultak. Különösen a kevésbé mobil lakosság, tehát az idősebbek, a kisgyermekesek és az otthon dolgozók intézik a bevásárlásaikat ezeken a helyeken, ahol a friss áru mellett egyúttal a legfrissebb pletykákat is beszerezhetik. Alighanem ez lehet a vonzereje Pestszentlőrincen a Bókay-telepi kertváros és a Szent Lőrinc-lakótelep határán álló miniCoop ABC-nek is.


Kicsi, de minden megvan benne...
Az aprócska miniCoop ABC bejárata, közel a Bókay-kerthez
Törpeház a fák alatt. Nyáron jól esik betérni a klimatizált üzletbe

...ami a mindennapi élethez kell. A bejárat közelében zöldség és friss gyümölcs. Beljebb a száraz áruk következnek, lisztek, cukrok, tészták, mindből többféle. Meglepetten fedezem fel a hónapok óta hiába keresett görög tengeri sót az egyik polcon. A vegyiáruk célszerűen a sarokba szorultak, viszont a legalul lapuló cipőkrémtől a legfelül virító szalvétákig vertikálisan lefedik szinte a teljes háztartást. Szemközt a csokifélék és a mindennemű rágicsák egy közös blokkba tömörülve elégítik ki az egészségtelen táplálkozás iránti igényeket, ugyanakkor az ízlésesen egymásra pakolt dobozos sörökkel együtt térelválasztó funkciójuk is van. Mögöttük külön kis világ nyílik. El sem hiszem, hogy az egész bolt raktárral együtt nem több száz négyzetméternél.

Üvegvitrinek mögött hűtött üdítő italok, a fagyasztóban komplett jégkrémválaszték, az egyik hűtőpultot a tejtermékek tömik meg zsúfolásig. Friss kenyér a ládikákban, kiflik és zsemlyék az asztalkendővel bélelt kosarakban. Mi kell még? A csemegepult hűtött vitrinjében ínycsiklandozó kolbász- és sonkafélék kínálják magukat. A pult mögött az eladónő bájos női mosoly kíséretében szeli a felvágottat, kérdésre eligazít a borkínálatban és mindjárt ajánl is hozzá valamit a házi kemencében naponta frissen sütött finomságok közül. Vannak sósak és édesek, mindenféle töltelékkel. A Sütisziget pékségtől érkeznek félkész állapotban, itt sütik készre őket.

 

A Bókay-kert közértje
Emma néni nyomdokaiban: Fodor Diana
Itt a vevő a szemébe nézhet a boltosnak

A törpeház vonzereje egyértelműen a friss áruban rejlik (felvágott, zöldség, kenyér), és abban, hogy időben és térben közel van a vevőhöz. Már kora reggel kinyit, és este 9-ig „kéznél van”. Itt mindenki számít, aki betér. Akik bejönnek, általában törzsvásárlók, némelyiket név szerint ismerik a boltosok. – Vannak vevők, akikkel jókat beszélgetünk. Elmondják, hol voltak nyaralni stb. Ez feltölti az ember napját. Tartalmasabbá teszi a munkanapot – mondja Fodor Diana, az intelligens, harminc körüli eladónő. – Az idősebbek tisztelettudók, a fiatalabbak viszont sajnos egyre sötétebbek, kulturálatlanok – teszi hozzá sóhajtva.

Persze a Bókay-kert látogatói is a vevőkört gyarapítják. A bolt kívül van a kerten, de mégis valahogy hozzá tartozik. És milyen jól jön a hűtött ital, a fagyi vagy a friss sütemény – ráadásul közért-áron. Ami pedig a cigiválasztékot illeti, hát azt egy trafik is megirigyelhetné.

– Miért van itt ennyi minden? – kérdezem az eladónőt.
Egy kis boltban is vegyíteni kell a különböző minőségű termékeket. Felvágottakból például a jobbat keresik. Az olcsó párizsiból egy héten egy rúd megy el, míg a Pick marhapárizsiból három. Minőségre lenne igény, de egyrészt annyira lebutítottak minket, hogy sokan bármit képesek megenni, másrészt meg „árérzékenyek” lettünk. Van, akit csak az érdekli, hogy olcsó legyen és sok. És veszi az amúgy ehetetlen „butított termékeket”. De tízből nyolc ember minőségi terméket keres. Igaz, hogy az 1500 Ft-os párizsiról sem tudjuk, hogy miből van, de mégis jobban bízunk benne, ráadásul sokkal finomabb.

 

Nézem az árakat

Szinte forintra megegyeznek a lakótelepünkön lévő, közepes méretű élelmiszerüzlet áraival. A fő különbség talán az áruválasztékban van. A mi boltunk egy szupermarket-lánchoz tartozván annak választékából mazsolázik. Ha egy cikk nem kelendő, abból egyszerűen nem rendel a boltvezető. De arra sem vetemedhet, hogy olyasmit árusítson, ami nem szerepel az áruházlánc kínálatában. Így aztán hiába is könyörgöm nála a görög tengeri sóért, a bio-rozslisztért vagy a napraforgómagért – jeges elutasítás a válasz. Kicsit más a helyzet a miniboltokban. Ezek annyira közel vannak a fogyasztóhoz, hogy saját érdekükben számításba veszik a vevői igényeket, illetve vevőcsalogató céllal kisebb tételeket is rendelnek.

 

Sütő-sarok Vevőcsalogató pult Italparádé
Választékból jeles...

Plázák alkonya?

Amerikában az 1980–90-es évek fordulóján kezdtek visszatérni a vevők a kisebb üzletekbe. Persze a keresetek ott jobbak voltak, ezért nem annyira a termék ára érdekelte az embereket, mint inkább az, hogy tudják, kitől vették meg. Tehát már nem egy névtelen óriásplakáttól akartak vásárolni. Ma meg már ott tartanak, hogy „a fogyasztás templomainak” egynegyede bezárás előtt áll.

Nyugat-Európában is egyre inkább a bizalom kerül előtérbe a vásárláskor, ami a kisboltok malmára hajtja a vizet. Magam is rég rájöttem, hogy a hipermarketek árubősége ellenére szinte mindig ugyanazokat a dolgokat vásárolom meg ezekben a gigantikus áruházakban. Hiába van például tízféle rétesliszt vagy pirospaprika, ha úgyis legfeljebb csak egyben bízom meg, ezért nyilván azt fogom megvenni. Akkor meg mi értelme kilométereket gyalogolni a polcok között? A hipermarketben egyetlen eladó jut egy osztályra. Ha érdeklődöm nála, elküld egy pár száz méterre. Véleményem szerint neki sincs fogalma arról, hogy mi hol van, és mi az ára.

Ezt valószínűleg mások is így vélik. A GfK Hungária Piackutató Intézet legfrissebb felmérése szerint a magyar lakosság nagy része nem bevásárlóközpontokban vásárol. 42 százalékuk a kisebb boltokat keresi. Mellettük egyedül a városszéli plázák népszerűek még, ezeket főleg az ingázók és az úton lévők keresik fel. A belvárosi plázákban már csak a magas jövedelműek és a diplomások vásárolnak, valamint azok a „hedonista” fiatalok, akik a shoppingoláson kívül szórakozó- és találkahelyként is használják a bevásárlóközpontokat.

 

Mindig friss zöldségáru Hajnaltól késő estig Ennivalóan friss
Bármikor betérhetsz, az áru válogatott és friss...

Emma néni nyomában

Persze a kisboltok sem mind egyformák. A nyugat-európai belvárosokban például gyakoriak a nagy üzletláncokhoz tartozó, és egyre inkább ázsiai bevándorló boltosok által üzemeltetett mini lerakatok, ahol csak előre csomagolt, tartósított, „lebutított” élelmiszerek kaphatók. Az ilyen személytelen helyekre a legszegényebbeken kívül tényleg csak a turisták tévednek be.

Ezekkel szöges ellentétben áll az „Emma néni boltjának” (Tante Emma) becézett sarki kisboltok tipikus példája a német nyelvterületen. Az elnevezés még az ötvenes évekből ered, amikor minden faluban volt egy kisbolt, ahol a pult mögött állt egy eladónő, aki személyesen szolgálta ki a vevőket. Persze nem mindegyiket hívták Emmának, az elnevezés arra utal, hogy akkoriban az emberek még név szerint ismerték egymást. A nyolcvanas években aztán a szupermarketek mindenhonnan kiszorították Emma néni boltjait, de három évtized elteltével ismét elszaporodtak a kisboltok a falvakban és a városokban is. Ezekben is kapható szinte minden, legfeljebb az elnevezés változott „Mehmet bácsi boltjára”.
Tante Emma (fotó: Reinhard Kirchner)
Egy Emma néni boltja ma Bambergben

A közelségre és a kiszolgálásra olyannyira igény van, hogy Bajorországban állami segéllyel hozták létre a kis boltok hálózatát. Lauterbachban még a lakosság is beszállt részvényesként (fejenként 150 euróval), aminek köszönhetően beleszólási jogot is szereztek. Arra ügyelnek, hogy hazai (mármint bajor) termékek legyenek a „Sarkiban” – így hívják a falu boltját.

De egész Németországban vannak hasonló kezdeményezések. Például „Az Ön boltosa”, vagy a „Közeli és friss” hálózat, illetve a „Piaci találka” (Markttreff) – szintén önkormányzati támogatással. Ennek részeként az idősek meleg ételt vihetnek haza, vagy diákok szállítják ki nekik. Eleinte kinevették a dolgot, most meg már országos befektetők jönnek. Nyíltan fellépnek a 40 százalékos részesedésű diszkontok ellen. Tájékoztató füzetet is kiadtak róla, hogy miért jó az „Emma”. A Jövőkutató Intézet szociálpszichológusnője megadja a magyarázatot:
Olyan boltot akarunk, amelyben sok mindent megkapunk, de bizalommal is vagyunk iránta. Nem az a fontos, hogy több hektáron vásároljunk, hanem hogy gyorsan megvegyük magunknak, ami kell, és kellemesen érezzük magunkat.
Kiegészítésül hozzáteszi: A nagyobb boltokban sokan tanácstalanok, sőt egyenesen elveszettnek érzik magukat. A kis bolt személyesebb. Az sem baj, ha megjelennek a hírharangok. Az eladóknak mindent tudniuk kell, viszont diszkréteknek kell lenniük. Ez komoly diplomáciai érzéket követel. Egy intelligens eladónő sokat lendíthet a forgalmon. Meghallgatja a vevőket, megbeszéli velük a problémáikat, esetleg kicseréli velük a főzési receptjeit vagy tanácsot ad, hogy mit főzzenek stb.

Egy ilyen viszonyban a vevő biztos lehet benne, hogy nem is mernék becsapni.

 

Hátrányból előny
Mi szem, s szájnak ingere...
Minden méteren szinte minden

Nyugat-európai tapasztalatok azt mutatják, hogy a kezdeményező készség kifizetődik. Vannak olyan kisboltok, amelyekben különféle szolgáltatásokat lehet megrendelni (házhoz szállítást, ruhajavítást, ruhatisztítást stb.). Pont a bizalom az alapja annak, hogy a házhozszállítást telefonon vagy Interneten is meg lehet rendelni náluk. Mivel a helyi hírek is itt cserélődnek ki, hozzájuk fordulnak tanácsért azok, akik egy jó mesterembert keresnek. Ezért szívesen hirdetik is magukat náluk a helyi kisiparosok. Némelyik bolt postahivatalként vagy jegyirodaként is működik, de legalábbis újság, folyóirat kapható bennük.

A másik irány a büfé-jelleg. A Bókay melletti kisbolt is ezt követi. Sütemények Kiskőrösről. – Azért választottam ezt a kis magyar céget, mert szimpatikus volt a honlapjuk – mondja Tóth József, a boltvezető. – Felhívtam őket, kedvesek voltak. Előtte tárgyaltam a két nagy országos céggel. Olyan franchise-t akartak, hogy kész ráfizetés lett volna.

A kemence beállítása a boltba jó ötletnek bizonyult.
Mi magunkhoz képest fejlesztünk. Nem kapunk EU-s támogatást, nem tudunk a kritériumoknak megfelelni, nem tudunk 10 embernél többet alkalmazni stb. Magunkra vagyunk utalva. Még a megállító tábláinkat is lelopják, a zárakat is leszaggatják. Tojással dobálták meg a boltot, amikor Szeptember Feszt alkalmával 8-kor bezártunk.

A friss sütik mellett a hűtött italok is kapósak. A nagykereskedőtől kb. ugyanannyiért kapja a bolt az italokat, mint ha a Tescóban venné. – De én nem megyek oda, mert nem fogok külföldieket gazdagítani, inkább vegyük meg a nagykereskedéstől, mégis magyarok. És beléptem a Coop-ba, így kapom a 3,5 százalékos visszatérítést – magyarázza a boltvezető.

 

A jó szomszéd

Talán a sok élelmiszerbotrány után egyszer majd Magyarországon is fontos lesz, hogy a vevő a szemébe nézhessen annak a boltosnak. De ehhez az kéne, hogy a kicsik túléljék a válságot és a multik nyomását. Csak hát nem bírják a versenyt, miközben sokkal jobban ellenőrzik őket, mint a nagyokat.

A kis- és középboltok egyaránt kényszerpályán mozognak. A túlélésük feltétele, hogy árban versenyképesek legyenek. Ezért aztán mindenki belép egy hálózatba. A kicsik hálózata a Coop, amelynek boltjai (üzletméret és választék alapján) valójában négy kategóriába sorolhatók (a minitől a szupermarketig), mégis a kisboltokra specializálódván úgy hirdeti magát, hogy „a jó szomszéd”. Szimpatikus vonása, hogy 100 százalékban magyar tulajdonú vállalat lévén elkötelezett a minőségi magyar termékek és a magyar gyártók iránt.

Ahogyan a többi hálózat, úgy a Coop is rendez országos akciókat, amelyek a boltok számára tulajdonképpen veszteségesek. Egyedüli céljuk az, hogy becsalogassák a vevőket, akik ilyenkor talán mást is vásárolnak. Pont ez a mézesmadzag a lényege a hipermarketek összes „szédületes” akciójának is. Ezért van az, hogy az Intersparban – ami nem egy olcsó hely – megveszed ugyanazt a Milli krémtúrót 99 Ft-ért, amit a kisboltok 119-ért vesznek a nagykereskedőtől. Hát így persze nehéz nekik versenyben maradni.

A kis és közepes üzletekből évről évre ugyanannyi zár be Magyarországon, bár 2009-ben némileg megtorpant ez a trend. Valószínűleg azért, mert akik addig kibírták, azok voltak a legjobbak vagy a legerősebbek.

De vajon túlélik-e a jelenlegi válságot is?
Most, amikor épp kezdünk visszaszokni hozzájuk...


Cikkajánló
Nem játék ez, gyermek...
Kukucs
Olvasta: 8148
Hozzászólások (2)Add Comment
méreg
Írta: Okosh, 2011.09.22. 19:17
Se plazában, se szupermaketben nem vásárolok. Csak piacon és szakboltban. Még igy is eszek elég mérget. Az olyan multik ,mint pl. a Lidl , olyan áruféleségek tömegét rakják ki,amiket sehol máshol nem láttam. Lehet hogy olcsók,de miből vannak? Erre talán még a Jóisten se tudná a választ.
hely
Írta: vazeLine, 2011.11.15. 13:21
Akkor a fideszes plázamentesítés az ilyen kisboltok érdekében van? most legalább el tudom képzelni hogy mekkora a határ. A 300 nm. kb. három-négyszerese a cikkben leírtnak. Ez egy normál szupermarket mérete, élelmiszerek vagy háztartási kellékek vásárlásához ennél nagyobb nem is szükséges, de mi van a bútorral, építőanyaggal, gépekkel? azoknak több hely kell.

Szólj hozzá Te is!
kisebb | nagyobb szövegmező

busy
 
< Előző cikk   Következő cikk >
Ajánló

Jogunkban áll küzdeni

Kropkó Péter nyilatkozik
A triatlonos "Vasember" most az Óbudai Egészségolimpia tanácsadójaként kapcsolja össze a sportot az egészséggel.

Cikkajánló

 

REPUBLIC: Pozitív élmények sorozatban

Koncert-benyomások egy 15 perces filmetűddel...

 

A bor csodája

Zelnik József A NAGY SZERTARTÁS című megkerülhetetlen kötete, mely egy mély titkot is feltár...

 

Kepes András iskolái

Egy vérbeli újságíró szellemes önvallomása. Lehet tanulni tőle...

 

Libasültek

Márton-napra és azután...

 

Sütőtökszezon

A sütőtök a legolcsóbb téli vitaminforrásunk, de ha mindig sült tök formájában fogyasztjuk, hamar rá lehet unni...

 

Tök jó!

Sima vagy rücskös, kolbász vagy bunkó, repülő csészealj? Mindegyik tök, és mégis tök más...

 

Itt a világvége...

A világvége illemtana. Kell ez nekünk? A Meszlényi könyv kritikája...

 

Kelta zene, ír sztepp

Mi ez a tánc, fiatalok? Az 1994-es Eurovíziós fesztivál legnagyobb szenzációja...

 

Kisfarsangolunk

A hagyományos ünneprend szerint három farsangos időszakunk van: a kicsi, a nagy meg a zöld...

 

Ne köpd ki a szőlőmagot

A szőlőszem csodáit nagyrészt még ma is titok fedi...

Legfrissebb hozzászólások >>

Télvégi saláták
Imádom az almás feketeretek-salátát. Hetente megcsinálom, és a férjemmel együtt élvezzük, ...
Aranykönyves Júlia
Most tudtam meg, hogy Júlia meghalt 76 évesen. Nagyon szerettem a könyveit és az elképzeléseit...
A nagypénteki hal
Szerintem is butaság ez a nagypénteki ünnep. Akiknek ez fontos, azok megünneplik. Akiknek meg ne...
Illemhely-TUDOMÁNY
Ma már nemcsak Santa Monicában, hanem a tőlünk nyugatra lévő városok egy részében is elindu...
Az Állami lakótelep
Jó estét mindenkinek, remélem még működik ez az oldal, és olvassák is. Önökhöz képest e...
Búcsú Laci bácsitól
Most olvastam a réges-régen leírt sorokat Pesti László temetéséről. Annyira szép volt és m...
Szolnokon is "Kész a leltár"
Makón éltem át és örömmel a másfél órát vele a Hagymaházban.
Az Állami lakótelep
Még annyit szeretnék mondani, hogy néhai "LACI" bácsit természetesen jól ismertem, hiszen éde...
Támogatom a Pezsit >>
PayPal számlán keresztül
PayPal - a biztonságos és egyszerű módja az online fizetésnek!
Amennyiben cikkeink, vagy akár csak egyetlen anyagunk is tetszett, az hasznosnak bizonyult, örömöd lelted benne, vagy egyszerűen csak értékazonosságot érzel lapunk szellemiségével, és valamilyen szimbolikus, de anyagai értelemben vett módon szeretnéd támogatni a kiadvány megmaradását, az ilyen fajta közlésformák kiteljesedését, akkor megteheted ezt egyszerűen és biztonságosan, a PayPal globális internetes banknál létesített "Pesti Zsibongó támogatói számla" javára, a PayPal biztonságos fizetőkapuja segítségével, tranzakciós költségektől mentesen.
Bankkártyával is!
Ha nem rendelkezel PayPal számlával és nem is szeretnél nyitni, de támogatnád a Pezsit, akkor ugyancsak a PayPal biztonságos felületén >> PPal számla nélkül is utalhatsz bankkártyával.

Kapcsolódó cikkek

Mozilla Firefox

Ajánlott böngészőnk
Kattints a képre!

Ajánlott böngészőnk - kattints a képre és töltsd le...

A leggyorsabb és
legbiztonságosabb böngésző.
Magyarul beszél és ingyenes.
Ráadásul mindent látni fogsz...

Töltsd le és installáld
pillanatok alatt!

Pezsi blogger kamera >>

Kattints a képekre!

Pezsi Tipp!
Egy már nyitott kártya mellett, a balra és jobbra mutató billentyű-nyilakkal közvetlenül is lépegethetsz a filmek között, illetve egyszerre több filmkártyát is kinyithatsz, azokat tologatva elrendezheted. A lejátszás kezeléséhez vidd az egeret a film fölé...

Exkluzív

Billy Cobham >>
Kattints a képekre!
Nagyításhoz kattints a képre! Nagyításhoz kattints a képre!

Pesti kertek

Találkozás Pesti Lászlóval, a Népliget örökös főkertészével...

Pesti László írásai

Az első sorozat >>
Kattints a képekre!

Aki hallja adja át!
Pesti László, a Népliget örökös főkertésze és - ebben az első sorozatban állandó szerzőtársaként - Tarjányi Ferenc eredeti írásainak első sorozatát nyújtjuk át olvasóinknak. Az írások a "Pesti kertek" rovat szerves részei, melyeket Laci bácsi kérésének eleget téve teszünk közkinccsé. A cikkek és a kapcsolódó, Laci bácsi által rajzolt helyszínrajzok a fenti képek bármelyikére kattintva elérhetők. Az egérrel a képek fölé navigálva a cikkek, térképek címe is megjelenik ("alt tag"). A fenti állományt folyamatosan bővítve tesszük közzé, de az első sorozat teljes anyaga, összesen 13 írás, >> Varga E. Árpád-nak köszönhetően már elérhető a KIA Ökológiai Könyvtár >> honlapján...

Képforgó

oriaskonder_ht.jpg